دوشنبه 23 تير 1399 - 21 ذي القعده 1441 - 13 ژولاي 2020
صفحه اصلي/اخبار تصويري

نشريه الكترونيكي گفتمان ديني

fiogf49gjkf0d

نشريه الكترونيكي گفتمان ديني

 

 

مقام معظم رهبري (مدظله العالي):


مصرف نه فقط از نظر اسلام، بلکه از نظر همه عقلاي عالم، چيزي است که بايد تحت کنترل عقل قرار بگيرد، با هوي و هوس، با خواهش دل و آنچه که نفس انسان از انسان مطالبه مي کند، نمي شود مصرف را مديريت کرد.


مناجات نامه: (خواجه عبدا... انصاري)
الهي از پيش خطر و از پس راهم نيست، دستم گير که جز تو پناهم نيست.
الهي دستم گير که دست آويز ندارم و عذرم بپذير که پاي گريز ندارم.
الهي خود را از همه به تو وابسته ام، اگر بداري تو را پرستم و اگر نداري خود پرستم، نوميد مساز بگير دستم.
 
سـرمقـالـه
اسـراف
 
اسـراف، در لغت به معناي وسيع کلمـه، هرگـونه تجـاوزي است که از حد خود در کاري بگذرد، ولي غالبـاً اين کلمـه، در مـورد هـزينه ها و خـرجها گفتـه مي شـود و از آيات قـرآن نيز به خوبي استفاده مي گردد که اسراف، نقطه مقابل تنگ گرفتن و سختگيري است آن جا که مي فرمايد: کساني که به هنگام انفاق، اسراف نکرده، سختگير نيستند و بخل هم نمي ورزند بلکه در ميان اين دو، حد اعتدال و ميانه را مي گيرند. (فرقان، آيه 67)
خداوند در قرآن اسراف نمودن را به شدت محکوم نموده و مي فرمايد: بخوريد و بياشاميد اما اسراف نکنيد که خداوند مسرفان را دوست ندارد. (اعراف، آيه 31) انسان مقتصد و صرفه جو، اسراف نکردنش نه بدين جهت است که نعمت هاي الهي محدود و تمام شدني است، بلکه از جهت تقدير و ارزش نهادن به آثار و نعمات الهي است که هر کدام از نعمات را به اندازه و با احترام و شکرگزاري به کار مي برد. انسان مقتصد و صرفه جو، فقط در اموال خود صرفه جويي نمي کند، بلکه هر جا که نعمتي از نعمات الهي وجود داشته باشد- هرچند مالک آنها نباشد- آنجا هم رعايت اين مطلب را مي کند.
ريشه بخشي از اسراف و تبذير ها در عادات غلط فرهنگي است که مبارزه با آنها،نيازمند انجام کارهاي فرهنگي،آموزشي و هنري است. از اين رو همه دستگاههاي فرهنگي بايد در جهت فرهنگ سازي الگوي صحيح مصرف در ميان آحاد جامعه با مديريت و تدبير اقدامات لازم را انجام دهند و بر همگان ضروري است با توجه هرچه بيشتر به آموزه هاي ديني در خصوص مصرف، پرهيز از اسراف و... و همچنين با سرلوحه قرار دادن بيانات و تأکيدات مقام معظم رهبري (مد ظله العالي) در خصوص اصلاح الگوي مصرف، بتوانند در جهت استفاده درست و مناسب از امکانات، فرصتها و... موفق باشند.
 
حضور حداکثري- انتخاب اصلح
 
انّ الله يأمُرُکم اَن تؤدّوا الامانات الي اهلها  (سوره نساء، آيه 58)
 
ساختـار حاکميتي در نظام جمهوري اسلامي ايران بر اساس مفاد اصل ششم قانون اساسي با اتکاء به آراي عمـومي از راه انتخابات اداره مي شود البته همه امور حاکميتي و قوانين مصوب و ضوابط اجرايي بايد بر مبنـاي دين اسلام تحقق عملي پيدا نمايد بدين جهت است که نقش مردم و حُسن انتخاب آنان بر کسي پـوشيده نيست و صاحب نظران توسعه همه جانبه بر اين باورند که مشارکت سياسي از ضرورت هاي انکار ناپذير نظام جمهوري اسلامي است و اصيل ترين مؤلفه توسعه يافتگي نهادينه کردن آن در چارچوب سيستم هاي انتخاباتي است.
از آنجا که مشارکت آگاهانه شهروندان نظام اسلامي در تنظيم مناسبتهاي سياسي و اجتماعي و رقابت مسالمت آميز تبديل آراء به کرسي خدمتگزاري جوهره مردم سالاري ديني است انتخابات مفسر نقش مردم در کارآمد کردن تقاضاي سياسي به الزامات سياسي و پذيرش ساختار حاکميتي است.
انتخابات در جمهوري اسلامي ايران حداقل سه نقش اساسي ايفا مي نمايد:
1- تعيين حاکمان نظام در سطح ملي يا منطقه اي
2- اعطاي مقبوليت به ساختار سياسي کشور
3- اشاعه فرهنگ وفاق و خرد جمعي و ارتقاي همبستگي اجتماعي و اعتماد ملي
نکته مهم اينجا است که چون نظام جمهوري اسلامي با عنايت به تلاشهاي بي بديل بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و فداکاريهاي انجام شده مردم شهادت پذير و ايثارگر در ادامه خط سير انبياء عظام و ائمه معصومين عليهم السلام بعنوان يک نعمت بزرگ و امانت الهي تلقي مي گردد حفظ اين امانت از طريق خدمتگزاري صادقانه و متعهدانه با درايت و تدبير صحيح ميسر خواهد شد فلذا آحاد مردم مکلف به واگذاري امانت الهي به اهل آن بوده بايد حداکثر تلاش خود را مصروف دارند تا نقش واقعي خود با تمام دقت ايفا نمايند.
به يقين در نظام مردم سالاري ديني انسان مبتني بر اراده خداوند تعيين کننده سرنوشت خويش است و مطمئناً انتخابات تجلي غيرت مردم و مسئوليت پذيري همگاني در ساخت پيکره تمدني آنان است لکن اين تجلي سياسي در صورتي کارساز است که حضور مردم در عرصه انتخابات با سه ويژگي همراه باشد:
1- حضور آگاهانه  2- حضور آزادانه  3- حضور داوطلبانه
تا نشانگر يک نمايش عظيم انسجام ملي و مشارکت همگاني باشد.
حضور آگاهانه يعني با تحقيقات و شناخت و بررسي کامل مواضع و خطوط فکري و راهبردهاي ارائه شده.
حضور آزادانه يعني بدون اجبار و بدور از پذيرشهاي کورکورانه قومي، حزبي و منطقه اي يا جناحي.
حضور داوطلبانه يعني با تمايلات قلبي و با قصد کسب رضاي الهي و عمل به تکليف و زودتر رسيدن به صفوف در کنار صندوق آراء که مي تواند جايگاه حکومت بر دل را ترسيم نمايد.
البته همه مسئولين مرتبط با امور انتخاباتي نيز بايد تدابير کافي و ابزار و روش مناسب برگزاري انتخابات سالم را بکار گيرند و افکار عمومي را مطمئن سازند که بدون هرگونه اعمال سليقه اي آراء عمومي را صيانت مي نمايند تا بدين طريق اعتماد ملي را جلب نموده حافظ امانت مردم باشند.
در چنيـن فضاي تعاملي طرفيني و متدينانه است که اميد مي رود اقتدار ملي و اسلامي تحقق يابد و توطئه هاي دشمنان خنثي شود.
در پايان اين نوشتار يادآوري اين نکته ضروري است که محصول نهايي انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري بايد با تلاش همه جانبه مردم و مسئولين دو پيامد شيرين ارمغان آورد:
1- حضور و مشارکت حداکثري که تضمين کننده استمرار ساختار حاکميت ديني و دموکراسي است.
2- برگزيده شدن فرد اصلح و بهترين خدمتگزار با ويژگيهاي تعهد و تخصص و صداقت و برنامه مؤثر فرهنگي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي.
با اين دو نتيجه مطلوب است که هم رضاي خداوند حاصل خواهد آمد و هم رهبري نظام اسلامي خوشنود خواهد شد و در نهايت امانت الهي محفوظ مي ماند.
صفر قربانپور
 
 
شهادت مظلومانه جمعي از نمازگزاران مسجد علي بن ابيطالب(ع) شهرستان زاهدان را به محضر حضرت ولي عصر(عج) و مقام معظم رهبري (مدظله العالي) و عموم مسلمين تسليت عرض مي نماييم.
 
 
پيامبر اکرم (ص):
بخيل ترين مردم کسي است که در سلام کردن بخل ورزد و ناتوان ترين مردم کسي است که از دعا ناتوان باشد.   نهج الفصاحه، ص 383
 
گذري بر زندگاني حضرت آيه ا... حاج شيخ محمدتقي بهجت (مدظله العالي)
 
 
حضرت آيه ا... حاج شيخ محمدتقي بهجت مؤمني در اواخر سال 1334 هـ . ق در شهر فومن چشم به جهان گشود. والد ايشان مرحوم حاج ميرزا محمود بهجت از افراد معتمد شهر،اهل ادب و علاقمند به مکتب اهل بيت (ع) بود. حضرت آيه ا... بهجت از همان روزهاي آغازين زندگي کارشان معاشرت با بزرگان ديني شهر بود. معظم له پس از فراگيري مقدمات و ادبيات عرب براي ادامه تحصيلات راهي عراق و در شهر کربلا اقامت گزيدند و سپس راهي نجف اشرف گرديد و از محضر اساتيد برجسته ي نجف حضرت آيات عظام ميلاني، شاهرودي، خوئي، حاج شيخ محمد حسين غروي (کمپاني)، سيد ابوالحسن اصفهاني، حاج شيخ محمد کاظم شيرازي و سيد حسين بادکوبه اي در زمينه هاي فقه و مسائل عقلي بهره ها بردند. ايشان به خاطر اهتمام به تزکيه ي نفس و مسائل نفساني مورد توجه و ملاطفت عارف کامل مرحوم سيد علي قاضي قرار گرفت. معظم له در سال 1364 هـ ش به ايران مراجعت نموده و در درس حضرات آيات عظام حجت و بروجردي حاضر مي شدند.
ايشان از اعلام و مدرسين بزرگوار و برجسته حوزه علميه قم مي باشند. مسجد فاطميه و محل اقامه ي نماز جماعت ايشان مجمع افاضل حوزه بوده و رونق خاصي دارد و دهها جلد کتاب مفيد و ارزنده حاصل تلاش علمي معظم له در زمينه هاي فقه و اصول مي باشد.
 
 
پـرسمـان
 
 
 Rشک بعد از محل را با مثال توضيح دهيد.
همه مراجع: شک بعد از محل، مانند آن است که در حال خواندن سوره، شک کند «حمد» را خوانده يا نه؛ در رکوع شک کند سوره را خوانده يا نه؛ در سجده شک کند رکوع را انجام داده يا نه؛ بعد از سلام شک کند تشهد را خوانده يا نه؟ و... در تمام اين موارد نبايد به شک خود اعتنا کند؛ بلکه بايد نماز را ادامه دهد و نماز صحيح است. 
رساله دانشجويي، ص 105
R اگر با عين پولي که خمس يا زکات آن را نداده لباس بخرد، نماز خواندن در آن باطل است و همچنين است اگر به ذمه بخرد و در موقع معامله قصدش اين باشد که از پولي که خمس يا زکاتش را نداده بدهد.
توضيح المسائل مراجع، ج 1، مسأله 820
R لباس نمازگزار شش شرط دارد: اول آن که پاک باشد. دوم آن که مباح باشد. سوم آن که از اجزاء مردار نباشد. چهارم آن که از حيوان حرام گوشت نباشد. پنجم و ششم آن که اگر نمازگزار مرد است لباس او ابريشم خالص و طلاباف نباشد.
توضيح المسائل مراجع، ج 1، مسأله 798
R انسان بايد براي تيمم انگشتر را از دست بيرون آورد و اگر در پيشاني يا پشت دست ها يا در کف دست ها مانعي باشد، مثلاً چيزي به آنها چسبيده باشد بايد برطرف نمايد.
توضيح المسائل مراجع، ج 1، مسأله 707
R اگر در حين وضو چيزي بخوريم، وضويمان درست است؟
همه مراجع: خوردن چيزي در حال وضو اشکال ندارد، ولي بهتر است از کارهايي که حضور قلب را هنگام وضو از بين مي برد، پرهيز شود.
رساله دانشجويي، ص 63 و 64
R در حال حاضر جوانان و نوجوانان در معرض هجوم وحشيانه فرهنگي غرب قرار دارند، خواهشمندم توصيه اي را براي جوانان عزيز مرقوم فرماييد.
حضرت آيت ا... خامنه اي:
ترس از خدا و ترک معصيت نه تنها آخرت انسان را اصلاح مي کند، بلکه براي دنياي انسان هم مفيد است و در مشکلات خداوند براي شخص باتقوا راه حل مشکل را باز مي کند. موفق باشيد و باشيم ان شاء ا... تعالي.
حضرت آيت ا... بهجت:
بايد زيربناي اعتقادات و عمليات را استحکام ببخشند و در چنين وقت هيچ فرهنگي در آنها اثر ندارد و با توکل به خدا درس بخوانند و عمل نمايند.
حضرت آيت ا... مکارم شيرازي:
جوانان و نوجوانان عزيز بايد هرچه بيشتر پايه هاي ايمان خود را تقويت کنند و از عوامل و زمينه هاي تحريکات جنسي اجتناب ورزند، تا در مقابله با فرهنگ فاسد غرب موفق باشند.
حضرت آيت ا... فاضل لنکراني:
به جوانان عزيز توصيه مي نمايم که قدردان نعمت جواني باشند، بهترين و لذيذترين عبادتها در ايام جواني است. هرچه بيشتر خود را با قرآن کريم و ادعيه معتبره مأنوس سازند و از تهذيب نفس هيچگاه غافل نباشند و در کنار علم و دانش آن هم عبادتي است بزرگ، زندگي خود را معطر به خلوص و تقوي و ياد خدا بنمايند.
مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد
 
 
برگزاري 12 گفتمان ديني با محوريت مهارتهاي زندگي
با حضور دکتر درويشي در سطح مدارس شهرستان زاهدان، 12 گفتمان ديني با موضوع مهارتهاي زندگي برگزار گرديد. در اين جلسات دکتر درويشي ضمن اشاره به برخي از الگوهاي بيمارگونه همچون الگوي ورشکستگي و... و تأثير آن بر افراد در سطح اجتماع به ضرورت دانستن مهارت هاي زندگي در اجتماع پرداختند و درباره ي مهارتهايي همچون: مهارت حل مسأله، مهارت تفکر خلاق، مهارت مقابله با هيجانات، مهارت مقابله با استرس، مهارت برقراري ارتباط مؤثر و... توضيحاتي ارائه فرمودند. در پايان جلسات نيز مخاطبين سؤالات خودشان را مطرح نموده و استاد محترم پاسخ فرمودند.
 
 
امام علي (ع):
بنده ديگران مباش که خداوند سبحان تو را آزاد آفريده است.   نهج البلاغه
 
 
مصاحبه با مدير هنرستان کاردانش فاطمه الزهراء (س)
 
 
لطفاً ضمن معرفي، نظر خودتان را درباره ي طرح گفتمان ديني بيان بفرماييد.
 
اينجانب زهرا محمودي مدير هنرستان کاردانش فاطمه الزهراء (س) مي باشم، مدت 9 سال مديريت هنرستان را به عهده دارم. هنرستان کاردانش فاطمه الزهراء (س) در سال 79 با 8 رشته در شاخه کاردانش تأسيس گرديده است. در آموزشگاه رشته هاي کامپيوتر، حسابداري، گرافيک رايانه، طراحي چهره، مديريت خانواده، عکاسي ديجيتالي، نقشه کشي داير است.
جلسات گفتمان ديني بسيار تأثيرگذار است و خيلي از نکات مبهم ديني بچه ها را که دسترسي به منابع يا مراجعي ندارند برطرف مي کند و دانش آموزان هم بسيار خوب استقبال مي کنند و از جلساتي که با اشتياق گوش فرا مي دهند اگر اين جلسات بيشتر برگزار شود و اگر مقدور باشد از متخصصين زن در اين جلسات باشند بهتر خواهد بود. چون يک سري مسايل هست که نياز است که از حضور بانوان متخصص استفاده شود. 
عوامل مؤثر در گرايش به اعتياد
عوامل مؤثر بر گرايش به اعتياد را بر اساس نتيجه گيري چند تحقيق در اين زمينه مي توان ذکر نمود:
1- معاشرت با دوستان معتاد: معتادان هميشه براي انتقام يا يافتن مونس و همدم به دنبال ترويج اعتياد از راه دوستي هستند.
2- وجود عضو معتاد در خانواده: زندگي دائمي فرد معتاد در خانواده بر خلاف دوستي سبب مي شود چهره ي زشت اعتياد از بين برود و مصرف آن عادي شود.
معتاد سعي مي کند به عناوين مختلف همسر خود را نيز آلوده کند تا به اهداف سه گانه ي زير دست يابد: الف: جلوگيري از سرزنش هاي همسر ب: جلوگيري از متارکه و جدايي ج: داشتن شريک و همدم براي مواقع استعمال
3- در دسترس بودن مواد: بين 98 تا 75 درصد جوانان مصرف کننده ال. اس. دي، اظهار داشته اند که مي توانند به سهولت آن مواد را به دست آورند.
4- اختلافات و نابساماني هاي خانوادگي.
5- فقر اقتصادي.
6- نداشتن سرگرمي و تفريحات سالم.
7- بيماري هاي جسماني.
8- بيماري رواني.
9- بيکاري (در دو قالب فشار اقتصادي و وقت آزاد).
10- تجربه لذت هاي زودگذر.
11- عدم آگاهي به مضرات مواد مخدر.
12- کمبود مهر و محبت و محروميت هاي ناشي از زندگي ماشيني امروز.
13- وجود باندهاي سودجوي قاچاق و سياست هاي استعماري.
14- رفاه بيش از حد و بيکاري توأمان.
15- داشتن حرفه کشت مواد مخدر و در دسترس بودن مواد.
16- تربيت تحکم (تربيت فرزندان به صورت حکم کردن و دستور دادن) در خانواده، يعني قرار گرفتن هنجارهاي آتي به جاي هنجارهاي تشريحي و عدم آگاهي بخشي در مورد چراي منع فرزندان از مصرف مواد.
تأملي در نهج البلاغه
 
 
فرازي از نامه امام علي (ع) به امام حسن (ع)
فرزندم در سرزمين گذشتگان و آثارشان سير کن و بنگر که چه کردند و از کجا به کجا منتقل شدند و کجا بار گشودند و در کجا فرود آمدند، آنگاه خواهي ديد که از کنار دوستان رخت بربسته اند و به خانه هاي غربت ساکن شده اند و البته چيزي باقي نمانده که تو هم يکي از آنها باشي.
پس براي نيکو ساختن جايگاهت تلاش کن و هيچگاه آخرتت را به دنيا مفروش در آنچه نمي داني سخن مگو و آنچه را وظيفه ات نيست بر زبان جاري مساز و از راهي که مي ترسي به گمراهي واقع شوي پرهيز کن که توقف کردن در هنگام سرگرداني گمراهي بهتر از افتادن در کارهاي هولناک است.
منبع: نهج البلاغه، نامه 31
ويژگي هاي دوست
امام صادق (ع) مي فرمايد: دوستي داراي شرايط و حدودي است. اگر کسي همه ي آن شرايط را داشته باشد، کمال صداقت و دوستي را دارد و اگر کسي تنها برخي از آنها را داشته باشد، هرچند دوست ناميده مي شود، اما کمال صداقت و دوستي را ندارد و اگر کسي هيچ يک از آنها را نداشته باشد، چيزي از دوستي را ندارد و اصلاً نبايد او را دوست ناميد:
1- ظاهر و باطن دوست بايد يکسان باشد.
2- افتخارات دوستش را افتخار خود و شکست هاي او را شکست خود بداند.
3- ثروت و قدرت، رفتار او را با دوستش تغيير ندهد.
4- چيزي را از دوستش دريغ نورزد.
5- در سختي ها دوست خود را رها نکند.
  نـار خنــدان بـاغ را خنـدان کنـد     صحبـت مــردانت از مــردان کنــد
  گر تو سنگ صخره و مرمر شوي     چون به صاحب دل رسي گوهر شوي
   مهـر پاکان در ميان جـان نشان   دل مـده الا بـه مهــر دلخـوشــان
(مثنوي معنوي)
امام صادق (ع):
سودمندترين چيز براي انسان اين است که به عيب خويش بر مردم پيشي گيرد.
الروضه مِن الکافي
حـق مـادر و پـدر
«حق مادرت اين است که بداني او تو را در جايي نگه داشته که کسي نگه نمي دارد و از ميوه دلش به تو داده که کسي به کسي نمي دهد و از تو با همه ي وجودش از گوش و چشم و دست و پا و موي و پوست، با شادماني و سرور نگهباني و نگهداري کرده و ناملايمات غم و اندوه و نگراني ها را تحمل مي کند و شادان و خرم است که تو را سير نمايد و خود گرسنه بماند، تو را بپوشاند و خود برهنه باشد، تو را سيراب کند و خود تشنه بماند، خود در آفتاب باشد و بر تو سايه افکند، با تحمل مشقت، آرامش و تنعم تو را فراهم آورد و با پذيرش رنج بي خوابي تو را از لذت خواب بهره مند سازد، شکمش ظرف وجود تو و دامنش پناهگاه امن تو و سينه اش چشمه جوشاني براي رفع عطش تو و جانش فداي تو شده و سرد و گرم روزگار را به خاطر تو پذيرا گشته است، پس بايد به پاس اين همه محبت و زحمت، شکرگزار او باشي و هرگز نمي تواني مگر خدايت ياري کند.»
«و اما حق پدرت آن است که بداني که او اصل تو است و تو شاخه و فرع او اگر نمي بود تو نيز نبودي، پس هرگاه در خود چيزي ديدي که تو را شادمان ساخت، بدان که اصل آن نعمت را از پدر داري و خداي را بر آن سپاس گو و شاکر باش.»
رساله حقوق امام سجاد شرح نراقي، ص 294-293
صبـر و بـردبـاري
يکي ديگر از مهارت هاي اجتماعي حوزه دين و اخلاق، صبر و بردباري است. اين مهارت به معناي نگه داشتن نفس از بي تابي در هنگام ناگواري به کار رفته است. از نظر قرآن خداوند با صابران است و در روايات گفته شده،که صبر از ايمان است. صبر در برابر سختي ها به عنوان فضيلت اخلاقي محسوب شده و گفته شده، حالتي است برخاسته از سعه صدر و آن نيز برخاسته از نفس ملکوتي متکي به خداوند است. سپس قرينه منفي صبر، سکوت در برابر ظلم تلقي شده و همچنين گفته شده است که، ضد صبر، ناشکيبايي در برابر سختي هاست و آن حالتي است از خودخواهي و محدوديت ظرفيت روحي که موجب سکون و تباهي انسان مي شود.
صبر و شکيبايي، نيازمند کسب مهارت است؛ زيرا بوسيله صبر است که انسان ها مي توانند احساساتي مثل؛ خشم و پرخاشگري را کنترل کنند. بوسيله صبر است که انسان مي تواند در مقابل غم و اندوه بر اعصاب و رفتار و کردار خود مسلط باشد و بدينوسيله اضطراب و استرس را به وجود خود راه نداده و يا به حد قابل توجهي کاهش دهد.
صبـر و شکيبـايي سبب مي شـود تا بهـداشت رواني و سلامت روح برقـرار شود. سلامت روح و روان بي شک بر سلامت جسم نيز اثر مفيدي داشته در مسايل اقتصادي، اجتماعي و بطور کامل تمام امور زندگي انسان تأثيرگذار مي باشد.
بنابراين «صبر» نيز يکي از مهارت هاي اساسي زندگي است و با توجه به فوايد بي شماري که دارد، ياددهي و يادگيري آن امري بسيار ضروري محسوب مي شود.
منبع: مهارت هاي اساسي زندگي اجتماعي و اخلاقي
 
محکم ترين دستاويز ايمان
روزي پيامبر اکرم (ص) از يارانش پرسيد: «کدام يک از دستاويزهاي ايمان محکم تر است؟» گفتند: خداوند و رسولش داناترند. برخي از آنها گفتند: نماز. عده اي پاسخ دادند: زکات. گروهي گفتند: روزه. پاره اي حج و عمره و برخي جهاد را محکم تر دانستند. رسول خدا (ص) فرمود: «همه ي اينها فضيلت دارند، ولي هيچ يک از آنها محکم ترين نيستند، بلکه محکم ترين دستاويز ايمان دوست داشتن براي خدا و دشمني ورزيدن براي او است. دوست داشتن دوستان خدا و بيزاري جستن از دشمنان خداوند.»   کافي، ج 2، ص 125
امام علي (ع):
از شتابزدگي بپرهيز، زيرا شتاب زدگي در کارها موجب مي شود که انسان به هدف نرسد و کارش ستوده نباشد.
غرر الحکم و درر الکلم
سلسله درسهاي خداشناسي
با مفضل در محضر امام صادق(ع):
در عجايب پرندگان
مفضل گفت: عـرض کردم که بعضي از ملاحده (دين ستيزان) که عالم را بي مدبري مي دانند گمان مي کنند که اختلاف الوان و اشکال در پر و بال مرغان از جهت امتزاج اخلاط (درآميختن ترکيبات)  بدن است و اختلاف  مقادير (اندازه ها) بدون مقدر قدير (تقديرکننده توانا) صورت مي گيرد.
حضرت فرمود: که اي مفضل اين رنگ آميزي هاي گوناگون که در پر و بال طاوس و دُرّاج ملاحظه مي نمايي با استواي (اعتدال) اشکال و تقابل نظاير(مقايسه،شباهتها) که نقاشان بي نظير از کشيدن آن به قلم تصوير و بر کمال تقدير معترفند چگونه از طبع بي شعور و امتزاج (و در آميختن ترکيبها) اخلاط بدون تقدير مقدر کل مقدور به ظهور مي آيد.   تعالي الله عما يقول الملحدون علواً کبيراً.
تأمل کن: پرهاي مرغ را چگونه بهم بافته و مانند جامه هاي رشته و مو با هم تأليف يافته (بافته شده) و به آن نحو درهم نشسته که چون مي کشي اندک اندک گشوده مي شود و از هم جدا نمي شود تا آنکه باد در ميان آنها داخل شود و در هنگام پرواز آن را در ميان هوا نگاهدارد و مي بيني در ميان پر عمود غليظ (محکم) متيني (استواري) مقرر ساخته و اطراف آن را به پرها بافته تا آنکه به صلابتي (استحکامي) که دارد آنها را راست بدارد و باز آن عمود را مجوف (ميان تهي) گردانيده که بر پرنده سنگين نباشد و او را مانع از پرواز نگردد.
اي مفضل: آيا ديده اي آن مرغ را که پاهاي دراز دارد و ميداني چه منفعت در پاهاي دراز آن هست؟ نفعش آن است که اکثر اوقات در ميان آب مي باشد و تن آن، بر روي آن پاهاي دراز، مانند ديده باني است که بر بلندي ايستاده باشد و در کمين گاه جانوران آب است، هر گاه جانوري را ديد، که طعمه ي او مي تواند شد، آهسته آهسته گام برمي دارد تا آن را بربايد، اگر پاهايش کوتاه بود هرگاه به جانب شکار خود روان مي شد شکمش به آب مي رسيد و آن را به حرکت مي آورد و شکار آن رم مي کرد، پس اين دو پاي بلند را به او داده که به حاجت خود رسد و مطلبش فاسد نگردد.
تأمل کن: انـواع تدبير حکيم قـدير را در خلق مـرغان به درستي که هر مرغ که پايش بلند است گردنش دراز است بـراي آنکه طعمه ي خـود را از زميـن بتواند بگيرد اگر پايش بلند و گردنش کوتاه بود نمي توانست چيزي از زمين به سهولت بردارد و گاه هست که او را با گردن دراز و منقار بلند مدد کرده که بر او کار آسانتر باشد پس هر جزء از اجزاي خلقت را که در آن تأمل نمايي در نهايت صواب و حکمت مي يابي.  (توحيد مفضل)
1- دين ستيز: پيروان حسن صباح را هم گفته اند.
فنـاوري اطلاعـات
 
 
آموزش رايانه
آشنايي با کارت شبکه
کارت شبکه، يکي از مهمترين عناصر سخت افزاري در زمان پياده سازي يک شبکه کامپيوتري است. هر کامپيوتر موجود در شبکه (سرويس گيرندگان و سرويس دهندگان)، نيازمند استفاده از يک کارت شبکه است. کارت شبکه، ارتباط بين کامپيوتر و محيط انتقال (نظير کابل هاي مسي و يا فيبر نوري) را فراهم مي نمايد.
اکثر مادربردهاي جديدي که از آنان در کامپيوترهاي شخصي استفاده مي گردد، داراي يک اينترفيس شبکه اي onboard مي باشند. کامپيوترهاي قديمي و يا کامپيوترهاي جديدي که داراي اينترفيس شبکه اي onboard نمي باشند، در زمان اتصال به شبکه، مي بايست بر روي آنان يک کارت شبکه نصب گردد.
شکل زير يک نمونه کارت شبکه را که داراي يک پورت RJ-45 است را نشان مي دهد.
براي نصب کارت شبکه مي توان مراحل زير را دنبال نمود:
- باز نمودن کيس کامپيوتر و نصب کارت شبکه در يکي از اسلات هاي آزاد
- بستن کيس و متصل نمودن کابل به پورت کارت شبکه
- راه اندازي کامپيوتر
در صورتي که يک کارت Play&Plug تهيه شده است و از سيستم عاملي استفاده مي شود که تکنولوژي Play&Play را حمايت مي نمايد، تنها کاري که احتمالاً مي بايست انجام داد، قرار دادن ديسکت و يا CD درايور کارت شبکه در درايو مربوطه است. در صورتي که از سيستم عاملي استفاده مي گردد که قادر به تشخيص سخت افزارهاي جديد نمي باشد، مي بايست عمليات نصب کارت شبکه به صورت دستي انجام شود.
 
 
معرفي وب سايت ديني
اداره کل تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان
اين سايت شامل عناوين ذيل مي باشد:
دين، دارالقرآن، چهارده معصوم، مهدويت، سؤال شرعي، انجمن ها، دانلود
همچنين داراي آرشيو خبر: اخبار سازمان، اخبار ايران و جهان، فناوري اطلاعات مي باشد.
آدرس: www.zahedan-tebyan.ir
اخبار فناوري اطلاعات
| مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت، درباره نقش شرکت در فيلترينگ سايت هاي اينترنتي گفت: ما به عنوان مجري هستيم و کميته تعيين مصاديق فيلترينگ که هيچ نماينده اي از زيرساخت در آن عضو نيست، در اين رابطه تصميم گيري مي کند و تصميماتي که در اين رابطه گرفته مي شود به ما ابلاغ شده و آن را اجرا مي کنيم.
| جشنواره «وبي (Webby)» که به اسکار وب شهرت دارد بهترين رسانه هاي آنلاين سال را انتخاب کرد.
به گزارش مهر، در جشنواره Webby امسال روزنامه هاي آمريکايي نيويورک تايمز و بوستون گلاب و روزنامه انگليسي گاردين به عنوان بهترين هاي آنلاين در دنياي رسانه ها انتخاب شدند.
| به گزارش سرويس فن آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طبق گزارش وال استريت ژورنال و نيويورک تايمز، اين سازمان دولتي آمريکايي نگران است که حضور اريک اشميت، مدير اجرايي گوگل و آرتور لوينسون، مدير اجرايي سابق گنه تک در هيأت مديره هر دو شرکت اپل و گوگل، به رقابت در بازار لطمه وارد کند.
پيامبر اکرم (ص):
هر دردي را دارويي است و داروي گناهان، استغفار است.  مستدرک الوسائل
اخبــار جهــان اســلام
| شيعيان مقيم آمريکا در شهرهاي مختلف اين کشور و در سالروز شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا (س) مراسم سوگواري برگزار کردند.
به گزارش شيعه آنلاين، شيعيان مقيم واشنگتن نيز با برگزاري مراسم عزاداري در مرکز اسلامي اين شهر در سوگ دخت نبي اکرم حضرت فاطمه زهرا (س) گريستند.
| شوراي امنيت سازمان ملل با بيان اينکه تجاوز جنسي ديگر محصول جانبي جنگ نيست و به يک تاکتيک نظامي تبديل شده است، از دولت هاي درگير درخواست کرد تا به خشونت عليه زنان خاتمه دهند.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رويتر، کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا، به شوراي امنيت سازمان ملل گفت: جهان هم اکنون به اين امر پي برده است که خشونت هاي جنسي در خلال جنگ ها از قربانيان فردي فراتر رفته است تا به ثبات و امنيت کشورها صدمه وارد کند.
| به گزارش پايگاه اطلاع رساني سني آنلاين به نقل از «المختصر» يک خاورشناس بلغاري که مدت 12 سال به ترجمه قرآن کريم به زبان بلغاري مشغول بود، مشرف به اسلام شد. وي بلافاصله بعد از اسلام آوردن، به عربستان سعودي رفته و فريضه حج را به جاي آورد.
معرفي کتاب
نام کتاب: چرا دعاي ما مستجاب نمي شود؟
نويسنده: عليرضا اصغري حساميه
ناشر: زمزم هدايت چاپ سپهر
چاپ: سوم تابستان 1387
قيمت: 1200 تومان
قسمتي از متن کتاب: ... روان شناسان، امـروز به اين نتيجـه رسيـده اند که تـوجـه به خدا و اصل نيايش و دعـا مـوجب رفـع بسياري از گـرفتاريها و حتي امـراض مي گردد و اساساً بسياري از امراض در محيط هايي که دعا و نيايش در آنجا وجود دارد رخنه نمي کند .....
 
استـان شنـاسي
قلعه تيس (قلعه پرتغاليها)
موقعيت جغرافيايي: بخش مرکزي- 5 کيلومتري شمال غربي چابهار- روستاي تيس
قدمت: دوران اسلامي
خصوصيات معماري:
اين قلعه به ابعاد 54×26 متر ساخته شده است. عرض ساختمان بر پهنه دماغه اي که پانصد متر از آبخور دريا فاصله دارد در قسمت انتهايي دماغه واقع است. در قسمت شمال شرقي درب ورودي اصلي قرار دارد و داراي هشتي وسيعي است. هشتي با سقف بلند و داراي چهار گوشواره خلفي که در پشت ديوارهاي هشتي واقع شده اند، هر کدام از آنها خود يک اطاقي است که با پي هاي قطور ساخته شده اند و داراي ايواني است که دو پله يا حدود يک متر از سطح حياط قلعه بلندتر است. در ضلع شمال شرقي آثار اطاقهايي وجود دارند که اکنون خراب شده اند و هر کدام داراي يک اطاق بزرگتر مشرف به ايوان و ايوان اختصاصي هستند. طرز ساخت بنا (اطاقها و ايوانها) شبيه به کاروانسراي شاه عباسي بيستون است که در زمان شاه سليمان صفوي ساخته شده است.
در سه طرف حياط حجره ها و اطاقهايي شبيه حجره ها و اطاقهاي ضلع شمالي وجود دارند. در سمت ساحل درياي عمان آثار دو برج بزرگ در طرفين ديده مي شود. برج سمت راست که در جنوب قرار دارد بصورت يک اطاق با يک ايوان و يک شاه نشين است که بر روي هرمي مکعب مستطيل شکل پي سازي شده و يک برج يا منار بر روي آن قرار گرفته و يک منار به ارتفاع 6/5 متر باقي مانده اند.
مصالح بکار رفته در ساخت قلعه، آجر، سنگ و گچ مي باشند و آثار تزئينات از آجر و سنگ در اطراف گلدسته ها باقي مانده اند. اين مناره براي ديده باني بکار مي رفته است و چون بر همه خليج دهانه تيس ديد کافي دارد و در ضمن از فاصله زيادي در دريا ديده مي شود.
سبک ساخت و نوع مصالح بکار رفته مناره و گوشواره سبک سلجوقي مي باشد و تعميرات بعدي که در اطاقها و ايوانها انجام شده بيشتر سبک صفوي و سبک دوران قاجاريه است در وسط و گوشه هاي حياط قلعه آثاري از آب انبارها ديده مي شود که از سنگ و ساروج و گچ ساخته شده اند. در بيرون ديوار بلند قلعه آثار چاهي وجود دارد که در سنگ صخره کنده شده است. لبه چاه با استفاده از سنگ و ساروج محکم شده است. در قسمت سقف قلعه چوبهايي بکار رفته است که احتمالاً از نقاط ديگر به اين محل آورده شده اند. تزئينات دور منار و آجرچيني شبيه سبک تزئينات مناره هاي دوره سلجوقي مي باشند اگرچه از بين رفته اند ولي نقش هايي به رسم الخط عربي و خط کوفي از اثر برجستگيها و گوديها مشخص مي شود. اندازه اطاقها معمولاً 3×4 متر يا کمتر است که در دور يا چهار طرف يک پهنه وسيع واقع شده اند. 
امام علي (ع):
ياد خدا، کليد انس با اوست.  غرر الحکم، ص 189
معارف گياهي
خربزه درختي يا پاپايا
درخت بومي مناطق حاره اي قاره آمريکا که اکنون در بسياري مناطق حاره اي از جمله جنوب بلوچستان ايران کشت مي شود درختي است کوچک داراي يک ساقه به ارتفاع 4 تا 10 متر و برگهايي بزرگ به ابعاد 50 تا 70 سانتيمتر است. اندازه ميوه آن 15 تا 45 سانت در طول و قطر آن 10 الي 30 سانت بوده و رنگ آن موقعي که رسيده باشد زرد کهربايي تا کمي نارنجي است.
درخت پاپايا قبل از کشف قاره آمريکا، فقط در نواحي مرکزي اين قاره، خصوصاً در مکان هايي که امروزه مکزيک و هاوايي نام دارند، وجود داشته است. بعد از کشف قاره آمريکا، اين درخت به تمام نواحي روي زمين، که آب و هواي استوايي دارند مانند فيليپين، هند، سري لانکا، برزيل و حتي آفريقاي جنوبي و جنوب شرق ايران (سيستان و بلوچستان) برده شد.
درخت پاپايا ميوه هاي زياد و بزرگي مي دهد که خاصيت غذايي و دارويي دارند. ميوه ها آنقدر بزرگند که در بعضي کشورها، به آن «درخت خربزه» مي گويند. پوست ميوه پاپايا قبل از رسيدن سبز است و بعد زرد و نارنجي مي شود. ميوه رسيده گوشتي است و گوشت آن شبيه طالبي و به رنگ هاي متنوع زرد، نارنجي کمرنگ و حتي صورتي ديده مي شود و مزه اي شيرين دارد. وسط ميوه حفره اي وجود دارد که پر از دانه هايي به رنگ بنفش پررنگ و چسبيده به گوشت ميوه است. اين دانه ها مانند فلفل سياه مزه تندي دارند. در بعضي کشورها اين دانه ها را به همراه فلفل سياه مي کوبند و در غذا از آنها استفاده مي کنند.
مهمترين خاصيت اين گياه وجود ماده اي به نام «پاپائين» در شيره تنه درخت و همچنين ميوه کال آن است. پاپائين ماده اي شبيه «پپسين» است؛
پپسين آنزيمي است که از معده انسان براي هضم پروتئين ها ترشح مي شود. شيره پاپايا همچنين، ضد درد، ضد عفوني کننده، پايين آورنده فشار خون و آرام بخش است. ميوه پاپايا خاصيت هاي غذايي زيادي هم دارد.
اين ميوه را که بعد از پوست کندن و جدا کردن دانه ها قابل استفاده مي شود، به صورت تازه بعد از غذا و يا مخلوط با سالاد مي خورند و حتي نوشابه هاي مختلفي از آن تهيه مي کنند. اين ميوه به صورت کنسرو هم در بسياري از نقاط جهان استفاده مي شود. در بعضي کشورها مانند تايلند از ميوه پاپايا، چه خام و چه پخته، غذاهاي مختلفي تهيه مي کنند چون حاوي مقدار زيادي از ويتامين ها و مواد معدني است و به دليل داشتن پاپائين به هضم غذا کمک مي کند.
جدول شماره 19
 
1
2
3
4
5
6
7
8
 
 
 
 
 
 
1  2  3  4  5  6  7  8
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
رمز جدول: £ £ £ £
طراح جدول: سيد علي حسيني رضوي
افقي
1- بانوي حماسه ساز کربلا 2- اسيران، بنديان 3- شبيه و نظير، پسوند دال بر رنگ و گونه- ده واحد از چيزي 4- سايه، پناه- نام کتاب مقدس هندوان که کيش هندويي مبتني بر آن است و لغتاً به معناي دانش و دانستن است. 5- حريم کبرياء- کلمه اي است که خرکچيان براي توقف مرکب خود به کار مي برند. 6- بي قرار، بي آرام، مضطرب- زمان، فرصت 7- مکان، مقام، اندازه 8- قلعه اي در سيستان
عمودي
1- تخلص خواجه شمس الدين محمد شاعر بلند آوازه شيراز- سقفي به شکل قوس که روي اطاق، درگاه، پل و... سازند. 2- نام کوههاي متعددي در يونان، يونانيان باستان اين سلسله کوهها را محل اقامت خدايان مي دانستند. 3- نام يکي از ايزدان در آيين زرتشتي- عباي وارونه 4- سيلي- بهشت روي زمين، طبق روايات تورات آنجا که خداوند آدم و حوا را جاي داد. 5- يکي از رنگهاي سه گانه اصلي نقاشي- آواز پاره شدن پاچه 6- ذکر متعارف درويشان- نقاش هلندي و از شاگردان رامبراند 7- مرغ سليمان 8- ميوه خوب- اخذ چيزي به زور، تندي، خشونت
 
نشريه اين ماه، با مساعدت سازمان ملي جوانان استان، چاپ و توزيع مي گردد.
 
خواننده گرامي! منتظر انتقادات و پيشنهادات سازنده شما هستيم.
 
 



تعداد بازديد:4379 آخرين تغييرات:89/08/24
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر