چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 25 رمضان 1435 - 23 ژولاي 2014
صفحه اصلي/مقالات

محرم و امر به معروف ونهي ازمنكر

محرم و امر به معروف ونهي ازمنكر

محرم، ماه ايثار و از جان گذشتگي است! ماه عشق و شور و فرياد است! ماه سرافرازي بر فرازنيزه هاست!ماه آميختن با خون و آميختن عشق است.

 

 

 

سلام بر حسين (ع)
 
هُرم سوزان کوير، بر خستگي کاروانيان نيشترمي زند و بدن هاي خسته آن ها را مي آزارد. خورشيد غروب دوم محرم، آرام خود را در تنگناي افق جاي مي دهد. کاروان بر سينه تفتيده بيابان توقف مي کند.
 صدايي مي پرسد:
   اينجا کجاست؟
   پاسخ مي آيد:
 اينجا کربلاست!
 
آري، حسين (ع) به کربلا مي رسد و دل کوير را در تب و تاب مي اندازد. آسمان نيز، چهره در هم کشيده است. زمين بغض خود را فرو مي خورد. فرات بي صدا اشک مي ريزد و خارها خود را به دست نسيم گرم سرنوشت داده اند.فرا رسيدن ماه محرم را برعاشقان ابا عبداله الحسين (ع)  تسليت عرض مي نمائيم.
 
امر به معروف  و نهي ازمنکر د ر کلام رهبر معظم انقلاب
امر به معروف و نهى از منكر را اقامه كنيد.
امر به معروف و نهى از منكر كه يكى از اركان اساسى اسلام و ضامن برپاداشتن
همه‏ى فرايض اسلامى است، بايد در جامعه‏ى ما احيا شود.
امر به معروف و نهى از منكر هم جزو مهمترين مسائلى است كه جوانها بايد به آن
 اهتمام كنند.جوانان در محيط خودشان، امر به معروف و نهى از منكر كنند.
در امـر بـه معروف، مرحله‏ى قبل از عمل، قلب انسان است. اگــر انـسان بخواهد
صـادقــانه به معروف امر كند، بايد خود به آن معروف دلبسته باشد؛ والّا صادقانه
نخواهد بود.همه‏ى آحاد مردم بايد وظيفه‏ى امر كردن به كارهاى خوب و نهى كردن
از كار بد را براى خود قايل باشند .
 
  بهترين شيوه برخورد با منكرات چيست؟
 
بستگى به اين دارد كه چه كسى بخواهد برخورد كند. اگر شما بخواهيد برخورد كنيد، «زبان» است. شما به غير از زبان، هيچ تكليف ديگرى نداريد. نهى از منكر براى مردم، فقط زبانى است. البته براى حكومت، اين‏طور نيست. اگر منكر بزرگى باشد، برخورد حكومت احياناً ممكن است برخورد قانونى و خشن هم باشد؛ ليكن نهى از منكر و امر به معروفى كه در شرع مقدّس اسلام هست، زبان است؛ «انّما هى اللسان».
 تعجّب نكنيد. من به شما عرض مى‏كنم كه تأثير امر و نهى زبانى - اگر انجام گيرد - از تأثير مشت پولادين حكومتها بيشتر است. من چند سال است كه گفته‏ام امر به معروف و نهى از منكر.
البته عدّه‏اى اين كار را مى‏كنند؛ اما همه نمى‏كنند. همه تجربه نمى‏كنند، مى‏گويند آقا چرا اثر نمى‏كند؛ تجربه كنيد. منكرى را كه ديديد، با زبان تذكّر دهيد. اصلاً لازم هم نيست زبان گزنده باشد و يا شما براى رفع آن منكر، سخنرانى بكنيد. يك كلمه بگوييد: آقا! خانم! برادر! اين منكر است. شما بگوييد، نفر دوم بگويد، نفر سوم بگويد، نفر دهم بگويد، نفر پنجاهم بگويد؛ كى مى‏تواند منكر را ادامه دهد؟
البته به شما بگويم عزيزان من! منكر را بايد بشناسيد. چيزهايى ممكن است به نظر بعضى منكر بيايد؛ در حالى كه منكر نباشد. بايد معروف و منكر را بشناسيد. واقعاً بايد بدانيد اين منكر است. بعضى گفته‏اند كه بايد احتمال تأثير وجود داشته باشد. من مى‏گويم احتمال تأثير همه جا قطعى است؛ مگر در نزد حكومتهاى قلدر، قدرتمندان و سلاطين. آنهايند كه البته حرف حساب به گوششان فرو نمى‏رود و اثر نمى‏كند؛ اما براى مردم چرا. براى مردم، حرف اثر دارد. بنابراين، پاسخ من اين شد كه بهترين روش براى شما كه از من سؤال كرديد، «زبان» است.
 دشمن از راه اشاعه فرهنگ غلط - فرهنگ فساد و فحشا - سعى مى‏كندجوانهاى ما را از مابگيرد. كارى كه دشمن از لحاظ فرهنگى مى‏كند، يك "تهاجم‏فرهنگى" بلكه بايد گفت يك «شبيخون فرهنگى» يك «غارت فرهنگى» و يك «قتل عام فرهنگى» است. امروز دشمن اين كار را با ما مى‏كند.
 
امر به معروف و نهي از منکر در كلام امير المومنين علي (ع)
 
امر به معروف برتر از جهاد:
حضرت علي عليه السلام اهميّت امر به معروف و نهي از منکر را در مقايسه با جهاد در راه خدا اين گونه بيان مي فرمايند:  همه اعمال نيک و حتي جهاد در راه خدا در مقايسه با امر به معروف و نهي از منکر مثل قطره در مقابل درياست. همچنين  امام عليه السلام در پاسخ به اين شبهه که ممکن است بر اثر امر به معروف و نهي از منکر جان يا روزي کسي به خطر بيفتد مي فرمايند:امر به معروف و نهي از منکر نه اجل کسي را نزديک مي سازد ونه روزي او را کم مي کند.
امر به معروف و نهي از منکر دو صفت الهي:
حضرت علي عليه السلام در اهميّت امر به معروف و نهي از منکر، آن دو را اوصاف الهي مي شمارند: امر به معروف و نهي از منکر دو صفت از صفات پسنديده خداوند سبحان است و اين دو مرگ کسي را نزديک نمي کنند و روزي را نمي کاهند.
امر به معروف برترين اعمال:
علي عليه السلام در تبيين اهميّت مسأله امر به معروف و نهي از منکر مي فرمايند:«امر به معروف با فضليت ترين اعمال بندگان خداست» و در جاي ديگر مي فرمايند: هدف نهايي دين امر به معروف و نهي از منکر و بر پاداشتن حدود الهي است.
از دست دادن نيروي تشخيص:
از آثار بسيار خطرناک ترک امر به معروف و نهي از منکر آن است که قدرت تشخيص امور از انسان گرفته مي شود. ابوجحيفة، از ياران مورد اعتماد علي عليه السلام مي گويد: شنيدم که اميرالمومنين عليه السلام درباره امر به معروف و نهي از منکر مي فرمودند: بر اثر دور ماندن از رحمت الهي اوّل چيزي که از آن محروم مي شويد جهاد با دست است، سپس با زبان و بعد از آن جهاد با قلب هايتان است. آنگاه فرمودند:کسي که حتي با قلبش به طرفداري از نيکي ها و مبارزه با منکرات برنخيزد، قلبش واژگون مي شود يعني توان تشخيص نيک و بد را از دست مي دهد.
امر به معروف و نهي از منکر از ديدگاه قرآن
سوره توبه آيه 71:
(( والمومنون والمومنات بعضهم اولياء بعض يامرون بالمعروف وينهون عن المنکر...اولئک سيرحمهم الله ان الله عزيز حکيم )).
و مردان وزنان مومن همه ياور ودوستدار يکديگرند. خلق را به کار نيکووادارواز کار زشت منع ميکنند....آنان را البته خدا مشمول رحمت خود خواهد گردانيد که خدا صاحب اقتدار و درست کردار است .
سوره آل عمران آيه 104:
((ولتکن منکم امه  يدعون الي الخير ويامرون بالمعروف و ينهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون ))
و بايد برخي از شما مسلمانان ،خلق را به خير وصلاح دعوت کنند و امر به نيکو کاري ونهي از بدکاري کنند واينها (که واسطه هدايت خلق هستند) رستگار خواهند بود .
سوره اعراف آيه 165:
(( انجينا الذين  ينهون عن السوء واخذنا الذين  ظلموا بعذاب بءيس بما کانوا يفسقون )).
و آنان که از کار بد و زشتيها نهي مينمودند نجات بخشيديم و آنان را که ظلم وستمکاري کردند به کيفر فسقشان به عذابي سخت  گرفتار کرديم .
 
چرا دعاهاى ما مستجاب نمى شود
 
اميرالمؤ منين على عليه السلام روز جمعه در كوفه سخنرانى زيبايى كرد، در پايان سخنرانى فرمود:
اى مردم ! هفت مصيبت بزرگ است كه بايد از آنها به خدا پناه ببريم :
1- عالمى كه بلغزد.
2- عابدى كه از عبادت خسته گردد.
3- مؤ منى كه فقير شود.
4- امينى كه خيانت كند.
5- توانگرى كه به فقر درافتد.
6- عزيزى كه خوار گردد.
7- فقيرى كه بيمار شود.
در اين وقت مردى برخواست ، عرض كرد:
يا اميرالمؤ منين ! خداوند در قرآن مى فرمايد: ((ادعونى استجب لكم )):
مرا بخوانيد، دعا كنيد، تا دعايتان را مستجاب كنم .
اما دعاى ما مستجاب نمى شود؟
حضرت فرمود: علتش آن است كه دلهاى شما در هشت مورد يك : اين كه خدا را شناختيد، ولى حقش را آن طور كه بر شما واجب بود بجا نياورديد، از اين رو آن شناخت به درد شما نخورد.
دو: به پيغمبر خدا ايمان آوريد ولى با دستورات او مخالفت كرديد و شريعت او را از بين برديد! پس نتيجه ايمان شما چه شد؟
سه : قرآن را خوانديد ولى به آن عمل نكرديد و گفتيد:
قرآن را به گوش و دل مى پذيريم اما به آن به مخالفت برخواستيد.
چهار: گفتيد ما از آتش جهنم مى ترسيم در عين حال با گناهان و معاصى به سوى جهنم مى رويد.
پنج : گفتيد به بهشت علاقه منديم اما در تمام حالات كارهايى انجام مى دهيد كه شما را از بهشت دور مى سازد. پس علاقه و شوق شما نسبت به بهشت كجاست ؟
شش : نعمت خدا را خورديد، ولى سپاسگزارى نكرديد.
هفت : خداوند شما را به دشمنى با شيطان دستور داد و فرمود: ((ان شيطان لكم عدو فاتخذوه عدوا)): شيطان دشمن شماست ، پس ‍ شما او را دشمن بداريد! به زبان با او دشمنى كرديد ولى در عمل به دوستى با او برخاستيد.
هشت : عيبهاى مردم را در برابر ديدگانتان قرار داديد و از عيوب خود بى خبر مانديد (ناديده گرفتيد) و در نتيجه كسى را سرزنش مى كنيد كه خود به سرزنش سزاوارتر از او هستيد.
با اين وضع چه دعايى از شما مستجاب مى شود؟ در صورتى كه شما درهاى دعا و راه هاى آن را بسته ايد پس از خدا بترسيد و عملهايتان را اصلاح كنيد و امر به معروف كنيد و نهى از منكر نماييد تا خداوند دعاهايتان را مستجاب كند.  
بحار: ج 93، ص 277
حيات ومرگ جامعه
 
احياء ارزشها (معروفها) نه تنها عامل پايداري جامعه است ، بلكه با ديد عميق تر ، حيات ومرگ جامعه نيز با زنده داشتن ارزشها ونفي آنها ارتباط دارند .زيرا بديهي است كه درجامعه ارزشهاي انساني مطرح نباشد ، جامعه انساني نيست بلكه تجمعي ازحيوانات بشمار مي روند يعني باحذف ارزشها انسانيت يك جامعه مي ريزد ونابود مي شود .(.. پس وقتي صورت ، صورت انسان وباطن ، باطن حيوان است وراه هدايت را نمي شناسد كه تبعيت كند، ومسير گمراهي را نمي شناسد كه باز ايستد ، اين مرده زندگان است)واز اين مهمتر ، تعلميات الهي ومعارف آسماني اسلام گوياي آنست كه : نيكوكاري بر عمر مي افزايد وتبهكاريها ، جوامع افراد را به كام مرگ فرو مي برد.قرآن سرگذشت جوامع متعددي را يادآوري مي كند كه دراثر گناه به هلاكت رسيده اند:
الف : چونانكه بت پرستان قوم نوح ، با طوفان وفراگيري آب غرق شدند.
ب :وقوم عاد با ادامه بت پرستي ودنيا گرايي واسراف وعدم پذيرش دعوت پيامبر خدا (حضرت هود (ع) با عذاب خشكسالي وقحطي و باد كشنده و ويرانگر نابود شدند.)
پ: و قوم ثمود به سبب اسراف وافساد كشتن شتر حضرت صالح پيامبر (ع) با صاعقه آسماني كشته شدند.
ت : وقوم حضرت لوط (ع) در اثر گناه همجنس بازي با زلزله زيرو رو شدند.
ث: وفرعون وياران او به گناه استكبار وسركشي ومخالفت با موساي كليم (ع) در  رود نيل غرق شدند.
وقرآن در بيان علت همه اين نابودها مي فرمايد :
(... پس هلاك كرديم آنان رابه گناهشان وبعد از آنها گروه ديگري را ايجاد نموديم)
امام صادق (ع) فرمود:
(انجام معروفها انسان را از مرگ هاي بد نگه مي دارد .)و نيز فرمود : ( زندگي مردم در سايه نيكوكاري ، بيش از زندگي باعمر است ، ومرگ مردم به واسطه گناه ، بيش از مرگ مردم به واسطه اجل طبيعي است.)
ورهنمودهاي بسياري به اين مضمون در اختيار ما نهاده اند.
پاسداري از ارزشها
 
يكي ازمشخصه هاي بارز و يك ويژگي مهم انسان ، فرق گذاري ميان خوب و بد و زيبا و زشت و روا و ناروا است ، كه از روح جمالگرايي وكمالگرايي و جمالخواهي و خير خواهي نشات مي گيرد.اگر در جامعه بشري اين روحيه بميرد ،ديگر خوب وبد يكسان ارزيابي شده واز اين جهت تفاوتي با ديگر حيوانات نخواهد دشت.واي بر جامعه اي كه اين خصيصه را از دست بدهد كه ديگر زمينه رواج همه فساد ورذائل درآن آماده شده است وبرآن جامعه بايد خون گريست.براي آنكه جامعه به چنين روسياهي مبتلا نشود ، وبه راه هاي شيطاني وانحراف نيفتد ، و قيامت قبيح از بين نرود، همه انسانها بايد احساس مسئووليت كنند ، وبه معروفها دعوت كنند واز زشتيها ممانعت ورزند ، قرآن مي فرمايد:
(يا ايها الذين آمنو لا تتبعو خطوات الشيطان فانه يامر بالفحشاء والمنكر...)
در اين خطاب عمومي ، همه اهل ايمان راموظف مي كند كه نگذاريد ازكامها ونقشه هاي شياطين تبعيت شود، نبايد اين تبعيت انجام گيرد، زيرا شيطان امر به فحشاء ومنكر مي كند ، تبعيت بعضي با عامل وبعضي با گفتار وبعضي   باسكوت است.
 
سزاوار لعنت
 
در صورتي كه انسانها كوتاهي كنند وارزشهاي انساني را پاس ندارند خود با دست خودموقعيت خويش را به مرتبه حيوانات تنزل داده اند وسزاوارنفرين ولعنت هستند كه به سرمايه ها ونعمت هاي خدادادي كفر ورزيده واز انحراف وكجروي ها تبعيت كرده اند (يا اهل كتاب بگو ، به ناحق در امر دين غلو وگزاف كاري نكنيد وتبعيت نكنيد از هوي وهوس آنان كه از پيش گمراه شدند وبسياري ازمردم را نيز گمراه ساختند واز راه راست منحرف گشتند . لعن شدند آن دسته از بني اسرائيل كه كفر ورزيدند بر زبان داود وعيسي بن مريم، زيرا از حد خود تجاوز مي كردند وعصيان وسركشي نمودند وهيچگاه ازمنكراتي كه بجا آوردند (درجامعه انجام مي گرفت ) نهي نمي كردند ومردم را باز نمي داشتند وچقدر زشت بود آنچه انجام مي دادند)آري وقتي ملتي در رابطه با رواج خوبي وبديها درجامعه خود بي تفاوت شدند وبرايشان حاكم حق وباطل يكسان باشد به تدريج نيكوكاران خسته مي شوند وبه خاطر عدم هماهنگي با آلودگي ها وانحراف ها كنار زده مي شوند ونابكاران مسلط مي گردند آنگاه از هيچ انسان شايسته اي سخني نمي پذيرند وچه نكبت وبلايي از اين بدتر كه بر مردم فرو آيد؟امام سجاد (ع) در تفسير گناهان مي فرمايد :(يكي از گناهاني كه بلا نازل ميكند ،ضايع نمودن امر به معروف ونهي ازمنكر است.)
امام ابوالحسن الرضا(ع)فرمود:
(اتامرون بالمعروف ولتنهن عن المنكر اوليستعملن عليكم شراركم فيدعو اخياركم فلا يستجاب لهم ).حتماوالبته بايد امر به معروف وخوبيها ونهي از منكر نمائيد والا بدهاي شما بر شما مسلط شده ، پس هرچه خوبان شما بخواهند ودعا كنند ،ديگر پذيرفته نمي شود.آري همان طور كه گفتيم دعوت به خوبي ها بازداشتن از بدي ها از روحيه خداگرايي بر مي خيزد وخداناشناسان چنين روحيه اي ندارند ولذا اگر مسلين اين روحيه را ترك كنند از خدا فاصله گرفته اند و وابستگي خودرا با خدا درگرايش و روش قطع كرده اند .پيامبر اسلام (ص) فرمود:
( اذا امتي تواكلت الامر بالمعروف والنهي عن المنكر فلياذنوا بوقاع من الله).وقتي كه امت من امر به معروف ونهي ازمنكر را هركدام به ديگري محل كند ، بايد دورشدن خود از  خدا را اعلام كنند.
کلام آخر
 
من در ميان شما باشم ويا نباشم ،به همه شما وصيت وسفارش ميکنم نگذاريد پيش کسوتان شهادت وخون در پيچ وخم زندگي روز مره خود به فراموشي سپرده شوند .
امام خميني (ره)
اي سيد و مولاي ما پيش خداي متعال گواهي بده که مادر راه خدا تا آخرين نفس  ايستاده ايم .مقام معظم رهبري مدظله العالي
التماس دعا
 
 



تهيه و تنظيم : خموشي





تعداد بازديد:1929 آخرين تغييرات:89/09/17
نظرات

  • mona:مطالب از نظر امام حسين كم بود لطفا بيشتر توضيح دهيد. ولي مطالب جالبي بود ممنون.
نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر