چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 23 جمادي الثاني 1435 - 23 آپريل 2014
صفحه اصلي/اجتماعي(جوانان، خانواده، بانوان و...)

بازی نرم باربی ها با کودکان

بازي نرم باربي ها با کودکان

بخش اجتماعي- سر آغاز بي زندگي در زير چتر نوين زندگي



عروسک باربي با خالکوبي يا تاتو

هنوز خيلي از آن زمان ها نگذشته که بچه ها با شور و حال خاص و وصف ناپذيري اسباب بازي هايشان را وسط حياط خانه پخش کرده و بازي مي کردند. يکي مي شد مادر و يکي مي شد پدر و عروسک ها هم نقش بچه ها را بازي مي کردند. بچه ها مدام اداي پدر و مادرشان را در مي آوردند، کسي که نقش مادر را بازي مي کرد به آشپزي، تميز کردن خانه، صحبت، ديدن کارتون و بازي با بچه ها مي پرداخت و کسي که نقش پدر را بازي مي کرد، صبح زود براي کار به بيرون از خانه  رفته و نزديک غروب و اوايل شب به خانه بر مي گشت و همه دور هم جمع مي شدند. پس از چيدن سفره شام توسط مادر خانه، همگي کنار هم شام را خورده و پدر بابت غذاي خوشمزه اي که مادر پخته بود از او تشکر مي کرد. پس از آن بچه ها با پدرشان در مورد مدرسه، کارهايي که در طول روز انجام داده بودند صحبت مي کردند و پدر هم با مهرباني خاصي به صحبت هايشان گوش مي داد. سپس شب، هنگام خواب فرا مي رسيد و پدر و مادر عروسک ها را بوسيده و در کنارشان مي خواباندند و برايشان قصه مي گفتند و اين گونه بنيان خانواده ها محکم مي شد . هم چنين فيلم ها و کارتون هايي که در آن دوران پخش مي شد، در راستاي تحکيم همان بنيان ها بود. براي مثال در آن زمان شخصيت هاي محبوب دختربچه ها حنا، کوزت، ممول، دختر مهربون، پرين، پسر شجاع و بسياري از اين قبيل شخصيت هاي کارتوني بودند که همه شان رفتاري آموزنده و تقريبا مطابق با فرهنگمان را به کودکان مي آموختند. اين ها الگوهاي بچه هاي آن دوران بودند که تصاويرشان بر روي جلد دفتر ها، جامدادي، برچسب ها و ... حک مي شد و بچه ها با ديدن آن ها به ياد مهرباني دختر مهربون ، کمک هاي پسر شجاع به ديگر حيوانات و غيره مي افتادند . در نهايت اين افراد براي کودکان در نقش الگو ظاهر مي شدند، الگوهايي که حداقل تاثير گذاري مثبتشان بيش از تاثير گذاري منفي شان بود .
اين بود دوران کودکي بسياري از بچه هاي هم سن و سال من در حدود پانزده سال پيش و قبل از آن که زمان زيادي از آن نمي گذرد.
ديگر نه پسر از وظايف پدرانه خود چيزي ياد مي گيرد و نه دختر از وظايف مادرانه خود که مهم ترين آن عاطفه و احساس مادريست چيزي مي فهمد، اين يعني سر آغاز بي زندگي در زير چتر زندگي نوين ...!!!
اما هم اکنون ديگر نه از مادر ديروز خبري است نه از فرزند ديروز. بازي بچه ها و به عبارت ديگر زندگي بچه ها بسيار متفاوت تر از زندگي بچه هاي دهه قبل شده است. بچه هاي امروزي صبح ها که از خواب بيدار مي شوند بايد تا پايان ساعت کاري پدر و مادر در مهد کودک ها حبس شوند. تنها زماني که اعضاي خانواده مي توانند دور هم جمع شوند، ساعات پاياني شب آن هم حول محور سفره و غذاست، که در آن زمان هم پدر و مادر و هم فرزند خسته و در انتظار يک خواب راحت پس از يک روز تلاش در بيرون از منزل هستند، در نتيجه روابط و تعاملات احساسي و عاطفي بين اعضاي خانواده محدود شده و فرصتي براي انتقال تجربيات از والدين به فرزندان باقي نمي ماند و با اين روش ديگر نه پسر از وظايف پدرانه خود چيزي ياد مي گيرد و نه دختر از وظايف مادرانه خود که مهم ترين آن عاطفه و احساس مادريست چيزي مي فهمد، اين يعني سر آغاز بي زندگي در زير چتر زندگي نوين ...!!!
الگو سازي
عروسک باربي حامله عرضه شده در فروشگاه هاي ايران
در روش هاي تعليم وتربيت، کليدي ترين عامل بحث «الگو سازي» است. در واقع افراد در هر سن و جنسي به دنبال يافتن الگو براي خود هستند تا کارهايشان را مطابق با کارهاي آن افراد و اشخاص انجام دهند. در اين ميان مهم ترين سن دوران کودکي است. بديهي است که الگوهاي برگزيده  دوران کودکي بدون بهره گيري از گزاره هاي عقلاني و بيشتر بر مبناي مولفه هاي عاطفي و احساسي است. در نتيجه کودکان بيش از گروه هاي سني ديگر در معرض هجوم الگوهاي ناشايست و مخرب هستند و بيشتر تحت تاثير آن ها قرار مي گيرند.
در زمان حاضر الگوي بچه ها و خصوصا دختران ما نه ديگر دختر مهربون، پسر شجاع، ممول و... بلکه باربي شده است. باربي با اندام زنانه ، وسايل زنانه، رفتارهاي زنانه. باربي هاي بالغي که دوست پسر دارند و باردار هم مي شوند ...!
اولين فيلم کامپيوتري باربي، باربي در فندق شکن نام داشت. اين فيلم بيش از همه در پي تحريک انگيزه کودکان در يادگيري رقص غربي باله بود. در ادامه اين فيلم ها و در راستاي کارکرد تربيتي باربي، فيلم هايي که در آن باربي نقش هايي چون فاحشه، دزد، رقاص، مهمان دار هواپيما و ... داشت، توليد شد. اين در حالي است که اغلب مخاطبان فيلم هاي باربي، کودکان و نوجواناني هستند که به طور فعال در حال الگوپذيري از محيط اطرافشان هستند، محيطي که در آن نقش والدين بسيار کمرنگ شده است و اين الگو پذيري اغلب با معيارهاي غيرعقلاني و صرفا با معيارهاي احساسي صورت مي گيرد.
هجوم اين عروسک نيمه عريان با ژست هاي زننده نشان از تهاجم فرهنگي خاص است که اختصاصا دختربچه ها را هدف قرار داده است که و در تلاش است نوعي زندگي آمريکايي را به کودکان و نوجوانان جهان تحميل کند
عروسک و تهاجم فرهنگي
يکي از مهم ترين کالاهاي فرهنگي که در تعليم و تربيت کودکان نقش دارد اسباب بازي است. به عبارت ديگر اسباب بازي و هر چيز فرهنگي ديگر ، با رد پايي از عقايد و فرهنگ  و تمدن کشور سازنده آن به بازار عرضه مي شود. اسباب بازي هاي بچه ها هم از چنين شخصيت هاي کارتوني الگوبرداري شده است. يکي از مهم ترين اين اسباب بازي ها عروسک است که داراي تاثيرگذاري فرهنگي، اخلاقي و تربيتي بسياري است. کودکان به طور غيرمستقيم از عروسک هاي خود الگو و سرمشق مي گيرند و از آموزه هاي نهاني آن ها تبعيت مي کنند. در نتيجه عروسک بالاترين عامل در شکل دهي به شخصيت کودکان و علي الخصوص دختران است . دختران و زناني که آينده يک  ملت هستند و پيروزي و انحطاط يک ملت بستگي به نحوه تربيت دختران و زنان آن دارد (البته مي توان از عروسک  مرد عنکبوتي و بن10، براي الگودهي به پسران هم ياد کرد ولي در اين مقاله تمرکز ما بيشتر بر روي عروسک باربي و دختران است ).
عروسک باربي حامله به همراه دوست پسر خود «پل» عرضه شده در فروشگاه هاي ايران
عروسک هايي که بچه هاي ديروز به آن عشق مي ورزيدند، عروسک هايي با سايز و اندام بچه گانه و کودکانه بودند و ديگر خبري از لباس هاي فشن، موهاي رنگ شده و... نبود. اما عروسک باربي که در زمان حاضر يکي از مهم ترين همبازي هاي کودکان و دختران ما شده، ديگر تداعي کننده چهره پاک و معصوم بچه گانه نيست، بلکه عروسک باربي نمايانگر يک زن 20ساله آمريکايي با تمام مشخصات اندام هاي جنسي است.
هجوم اين عروسک نيمه عريان با ژست هاي زننده نشان از تهاجم فرهنگي خاص است که اختصاصا دختربچه ها را هدف قرار داده است که و در تلاش است نوعي زندگي آمريکايي را به کودکان و نوجوانان جهان تحميل و مردان و زنان آينده جهان را با فرهنگ و ارزش هاي خود به ويژه در مورد نحوه لباس پوشيدن و آرايش کردن در مقابل حجاب نماد بارز زنان مسلمان تربيت کند و در نتيجه نيازهاي واقعي انسان ها را در اين گونه تجملات خلاصه مي کند. به همين منظور شرکت متل، توليد کننده عروسک باربي، براي تاثير گذاري بيشتر و عميق تر عروسک هاي باربي با پوست قهوه اي، سياه و زرد توليد کرده تا دختران کشورهاي گوناگون را به سوي خود جلب کند ، اين باربي ها با وجود داشتن پوست تيره، فاقد خصوصيات نژاد سياه پوستان هستند و همگي قدي بلند و اندامي لاغر دارند .
نکته قابل توجه اين است که عروسک باربي نه تنها الگوي دختر بچه ها بلکه الگوي خانم هاي جوان و بزرگسال هم شده است
وارد شدن اين عروسک ها به دنياي دختربچه ها باعث مي شود که آن ها از دنياي بچگي شان لذت نبرند، زيرا هدف سازندگان اين عروسک پيش از جنبه سرگرمي ، کنترل ذهن کودکان و هدايت آن به سمت تحريک غرائز جنسي بوده است. در نتيجه دختران ما بچگي نکرده بزرگ مي شوند و بزرگ نشده وارد دنياي زنانه مي شوند و شور و شوق از سنوات عمرشان حذف شده و آن ها بدون تغذيه روحي، رواني، آموزشي و ديني بي مقدمه وارد معرکه زنانه مي شوند.
اين تهاجم فرهنگي صرفا در توليد عروسک خلاصه نمي شود ، بلکه انواع لوازم و وسايلي که مورد استفاده کودکان قرار مي گيرد مانند لوازم التحرير، کيف، لباس و... را که به ظاهر تامين کننده نياز کودکان ولي در اصل در پي بر آوردن اهداف پليد فرهنگ غربي است شامل مي شود . استفاده از اين وسايل در طول زمان تاثيرات کوتاه مدت و بلند مدت بر ذهن کودکان گذاشته و باعث تغيير ذائقه فرهنگي و ارزشي شان شده و در نهايت نوعي احساس بي هويتي و بي اعتمادي و از خود بيگانگي در آن ها به وجود مي آورد و پايه و اساس ارزش هاي پذيرفته شده آنان را فرو ريخته و الگوي برنامه ريزي شده خود را به آن ها عرضه مي کنند.
عروسک باربي در کهولت سن
نکته قابل توجه اين است که عروسک باربي نه تنها الگوي دختر بچه ها بلکه الگوي خانم هاي جوان و بزرگسال هم شده است، به طوري که در غرب الگوپذيري از باربي تا حدي شده است که بسياري از خوانندگان و هنرپيشه ها خود را به تيغ جراحان سپرده تا چهره و اندامي باربي گونه برايشان درست کنند. در حالي که اگر باربي واقعي وجود داشت مي بايست قدي حدود 190سانتي متر و وزني حدود 54کيلوگرم مي داشت که  انساني  با اين اندام به هيچ وجه حتي قادر به راه رفتن هم نخواهد بود.
جالب است بدانيد که يک ضرب المثل انگليسي مي گويد انسان هرچقدر پولدارتر و لاغرتر شود باز هم کم است . در نتيجه تمامي اين افکار و عقايد در دهه 90 ميلادي به علت کاهش نرخ توليد مثل در غرب و به ويژه آمريکا، فکر چاره را در آن ديدند که در سال 1995 باربي با جنيني در شکم به بازار عرضه کنند تا در دختران نوجوان و زنان نوعي اشتياق به مادر شدن ايجاد کنند. زيرا به اعتقاد آنان بارداري و زايمان تناسب اندام را ازبين برده و باعث بد هيکل شدن و چاقي مي شد.
ملاحظه دقت و ظرافت در طراحي اين سلاح موثر و فراگير فرهنگي نشان از رصد دائمي تغييرات فرهنگي و سياسي دنيا توسط سازندگان عروسک باربي دارد
عروسک باربي هندي
سخن آخر
دقت در پديده عروسک باربي و تاثيرگذاري آن در طول بيش از نيم قرن هر انسان خردمندي را به تامل وا مي دارد که چگونه يک عروسک مي تواند اين همه تاثيرات مخرب فرهنگي ، اجتماعي ، رواني و …. داشته باشد و چه ماهرانه توانسته از غفلت ميليون ها انسان سوء استفاده کرده و در قلعه ي ذهن آن ها خانه کند . نتيجه اينکه در ميان عروسک هايي که تاکنون ساخته شده باربي از ويژگي هاي منحصر به فردي برخوردار است چرا که باربي تنها يک عروسک نيست بلکه يک سلاح کارآمد در صحنه ي جنگ فرهنگي است و به همين خاطر براي توليد و تبليغ و توزيع آن متخصصين فراواني گرد هم جمع شده و نهايت تلاش خود را کرده اند و در نهايت تلاششان به ثمر رسيده است .
ملاحظه دقت و ظرافت در طراحي اين سلاح موثر و فراگير فرهنگي نشان از رصد دائمي تغييرات فرهنگي و سياسي دنيا توسط سازندگان عروسک باربي دارد . در همين راستا اين جمله از براندا آندولينا بازار ياب کمپاني متل بسيار تکان دهنده است که گفته بود : «ما همواره با دقت آمار نوزادان متولد شده را بررسي مي کنيم و ترکيب والدين و فرهنگ و زبان آن ها را کاملا در نظر مي گيريم».
از اين نکته نبايد غفلت کرد که غرب و به ويژه آمريکا ، براي تعريف انسان معيار خود از همه ي ابزارهاي فرهنگي ، سياسي ، اقتصادي و... خويش بهره مي برد و البته به کمک رسانه هاي ارتباط جمعي پذيرش اين مدل و معيار را مطلوب و قابل دستيابي جلوه مي دهد .
اما روي ديگر سکه مقابله با اين هجوم گسترده و استفاده از قابليت هاي فراوان اسباب بازي در الگو سازي براي دختران و مادران آينده جامعه است، چنانچه در فرهنگ غني اسلامي و ايراني زن از جايگاه ويژه برخوردار بوده و سلامت او تضمين کننده سلامت جامعه محسوب مي شود. اگر چه دارا و سارا و ديگر اعضاي خانواده او آغاز قابل تقدير و موثري در ورود به اين مسير بوده اند اما به هيچ وجه کافي نبوده و پاسخگوي اين هجمه عظيم فرهنگي نخواهد بود . موفقيت اين امر و دستيابي به الگويي براي تربيت دختران در گرو يک عزم ملي و سامان دهي همه ي توان فکري ، فرهنگي ، اقتصادي و … براي تحقق آن است و ترديدي نيست که اگر در مسير تربيت مادران فرداي سرزمينمان موفق شويم آن روز است که مي توانيم مدعي ترسيم آينده اي روشن و جامعه اي آباد توام با سلامت اخلاقي و رواني براي همه ي مردم باشيم .
فاطمه برادران
گروه جامعه و ارتباطات
تنظيم:مسلم حقيقي



 
تعداد بازديد:7377 آخرين تغييرات:89/12/21
نظرات

  • هستی سام :بسیار بسیار عالی
  • سحر: بسیار جالب بود ما منتظر باربی مادربزرگ هستیم و هندی
  • ستایش برزکار:بله
  • جیک جیک:چه جالب
  • رها:بد
نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر