یکشنبه 7 خرداد 1396 - 2 رمضان 1438 - 28 مي 2017
صفحه اصلي/دين و انديشه

ولی عصر(عج) سبب اتصال بین زمین و آسمان است

جمعه هاي انتظار؛

ولي عصر(عج) سبب اتصال بين زمين و آسمان است

کجاست آن وجود مقدسي که سبب اتصال بين زمين و آسمان است و آسمان و زمين به واسطه او به همديگر متصل‌اند. يعني او واسطه است تا انسان‌هاي زميني آسماني شوند.

خبرگزاري مهر ، گروه دين و انديشه: «سلسله اهل بيت نبيّ‌اکرم در طول تاريخ خورشيدهاي فروزاني بوده‌اند که در معنا توانسته‌اند بشريت روي زمين را با عالم غيب و با عرش الهي، متّصل کنند: «السبب المتصل بين الارض و السماء». خاندان پيغمبر، معدن علم، معدن اخلاق نيکو، معدن ايثار و فداکاري، معدن صدق و صفا و راستي، منبع همه نيکيها و زيباييها و درخشندگي هاي وجود آدمي در هر عصر و عهدي بوده‌اند.»(۱)

«امروز وجود مقدّس حضرت حجّت ارواحنافداه در ميان انسانهاي روي زمين، منبع برکت، منبع علم، منبع درخشندگي، زيبايي و همه خيرات است. چشمهاي ناقابل و تيره ما آن چهره‌ي ملکوتي را از نزديک نمي‌بيند؛ اما او مثل خورشيدي درخشان است، با دلها مرتبط و با روحها و باطنها متّصل است و براي انساني که داراي معرفت باشد، موهبتي از اين برتر نيست که احساس کند وليّ خدا، امام برحق، عبد صالح، بنده برگزيده در ميان همه بندگان عالم و مخاطب به خطاب خلافت الهي در زمين، با او و در کنار اوست؛ او را مي‌بيند و با او مرتبط است. آرزوي همه بشر، وجود چنين عنصر والايي است... برکات وجود او و انوار ساطعه از وجود او، امروز هم به بشر مي‌رسد. امروز هم انسانيت با همه ضعفها، گمراهيها و گرفتاريهايش از انوار تابناک اين خورشيد معنوي و الهي که بازمانده اهل بيت است، استفاده مي‌کند.»(۲)

«در دعاي ندبه نيز عرض مي‌کنيم: «اَيْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَيْنَ الاَرْضِ وَالسَّماءِ» کجاست آن وجود مقدسي که سبب اتصال بين زمين و آسمان است و آسمان و زمين به واسطه او به همديگر متصل‌اند. يعني او واسطه است تا انسان‌هاي زميني آسماني شوند.» (۳) « ما [شيعيان]معتقديم بين خداوند و ساير موجودات بايد انسان کاملي واسطه قرار داشته باشد تا به عنوان صادره اول در مقام جامع جميع کمالات الهي قرار گيرد. مگر در راستاي همين معارف نيست که در زيارت جامعه خطاب به ائمه عرضه مي‌داريم: «بِکُمْ فَتَحَ اللهُ وَ بِکُمْ يَخْتِم ...» به واسطة وجود شما خدا باب فيوضات و خيرات را مي‌گشايد و به وسيلة شما آن را به انتها مي‌رساند؟ که اشاره به همين مقام واسطة فيضي ائمه معصومين دارد.»(۴)

«انسان کامل، مظهر فيض کامل خداست و تمام موجودات ديگر از فرشته تا جن و بشر و ساير موجودات به واسطه وجود او از انوار الهي فيض مي‌برند: ببقائه بقيت الدنيا و بيمنه رزق الوري و بوجوده ثبتت الأرض و السماء.»(۵)

امروز در سرتاسر جهان هستي، انسان کاملي جز وجود مبارک بقية اللّه الاعظم مهدي موجود منتظر عجل اللّه تعالي فرجه نيست. او معلم فرشتگان و آدميان، داراي مقام عصمت مطلق و «خليفة اللّه الاعظم» است.

گفتني است که اگر در مورد انسان‌هاي کامل به ويژه ائمه هدايت عليهم السّلام تعبير خليفته في أرضه   به کار مي‌رود، انحصار خلافت آنان در محدوده زمين مراد نيست، بلکه بدين معناست که وجود ملکي و عنصري آنان در زمين به سر مي‌برد، گرچه منطقه خلافت او از طرف خداي سبحان قلمرو بسيار وسيعي است که از عرش تا فرش را مي‌پوشاند.

وجود مبارک امام زمان عجل اللّه تعالي فرجه انسان کامل عصر ماست و وجود انسان کامل از آن جهت که مظهر اسم اعظم الهي است، واجد تمام کمالات است.»(۶)

«راحت زيستن، آرزوي تمامي انسان‌هاست؛ اما انسان به يقين نمي‌داند که راحت حقيقي خود را در کجا بجويد. انسان کامل که متن ظاهر و اسرار باطن عالم را مي‌شناسد، بهترين راهنماست که جامعه با اطاعت او به کمال سعادت مي‌رسد.»(۷)

[اما]وقتي مردم گرفتار زمين شدند و از «سبب‌ي» که آن‌ها را به آسمان معنويت وصل مي‌نمود غافل گشتند، متأسفانه عده‌اي شعار «هيچ چيز مقدّس نيست»(۸) سر مي‌دهند و به واقع اين شعار در بين مردمِ بريده از آسمان معنا پيدا مي‌کند. آري! وقتي ما از آسمان منقطع شديم واقعاً هيچ چيز مقدّس نيست؛ ....

آيا شما نمي‌خواهيد تمام مناسباتتان قدسي گردد، به طوري که درس خواندن، و سياست و حکومت و اقتصادتان، بيداري و خوابتان، همه و همه راه ارتباط با عالَم قدس باشد؟ اگر چنين زندگي مقدسي را مي‌خواهيد، بايد زندگي زميني‌تان به آسمان معنويت وصل شود و اين امر با به صحنه آمدن واسطه فيض هستي يعني حضرت صاحب‌الامر ممکن مي‌شود. اين است که حتماً بايد يکي از اهداف و تمنّاهاي بزرگ ما اين باشد که از خدا بخواهيم: «اَيْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَيْنَ الْاَرْضِ وَ السَّماءِ» يعني؛ چشممان به کسي باشد که زندگي زميني را از نامقدّسي در مي‌آورد و به عالم قدس متصل مي‌کند. تا او که واسطة فيض بين خدا و بندگان است در صحنة زندگي فردي و اجتماعي و سياسي و اقتصادي، تصميم‌گيرنده باشد.(۹) در آن شرايط است که تمام مناسبات زندگي انساني با نور وِلايت آن حضرت، نوراني و مقدس مي‌شود.

....فرهنگ غرب متوجه شد که انقلاب اسلامي به دليل رويکرد ويژه‌اش به «عالم غيب و غيب عالم» آن تمدن را نشانه رفته است و لذا با شعار هيچ چيز مقدس نيست در جبهه فرهنگي، حمله خود را شروع کرد و تنها راه مقابله با آن فرهنگ، توجه به معنويت بزرگ عالم هستي يعني وجود مقدس حضرت صاحب‌الامر است. هرچه قداست‌هاي حقيقي جدّي‌تر گرفته شود، خطر دشمن راحت‌تر مرتفع مي‌گردد و ظهور نهايي نزديک‌تر مي‌گردد. عمده آن است که هرگز نظرها از آن «السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَيْنَ الْاَرْضِ وَ السَّماءِ» برداشته نشود که او خود به خود فرهنگِ خود را به همراه خواهد آورد.»(۱۰)

منابع:

۱- بيانات مقام معظم رهبري در ديدار جمعي از بسيجيان ۰۳/۰۹/۱۳۷۸

۲- همان

۳- جايگاه و معني واسطه ي فيض ،اصغرطاهرزاده ص۷۸

۴- دعاي ندبه ، زندگي در فردايي نوراني ،اصغرطاهرزاده صص۱۱۴-۱۱۱

۵-امام مهدي (ع) موعود موجود،آيت الله جوادي آملي ص۱۱۷

۶- همان

۷-امام مهدي (ع) موعود موجود،آيت الله جوادي آملي ص۱۲۰

۸- اين سخن در فرهنگ‌هاي پشت به دين‌کردة غرب مطرح است، ولي متأسفانه عده‌اي از روشنفکران ما با طرح آن خواستند روحانيت و مرجعيت را از صحنه خارج کنند.

۹- نظام ولايت فقيه شروع فرهنگ مبارکي است جهت آن ظهور مبارک

۱۰- جايگاه و معني واسطه ي فيض ،اصغرطاهرزاده ص۷۸

تعداد بازديد:147 آخرين تغييرات:95/10/11
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر