پنج شنبه 28 تير 1397 - 6 ذي القعده 1439 - 19 ژولاي 2018
صفحه اصلي/دين و انديشه

ایمان به همه پیامبران از واجبات شرعی است/ برای قبرتان نور بفرستید

آيت الله مدرسي مطرح کرد؛

ايمان به همه پيامبران از واجبات شرعي است/ براي قبرتان نور بفرستيد

يکي از مجتهدين و مفسرين حوزوي گفت: يکي از واجبات شرعيه ما که برخي به آن توجه ندارند، ايمان به کل پيامبران و انبياء است.

به گزارش خبرنگار مهر، آيت الله سيد محمد تقي مدرسي، از مراجع معظم کربلاي معلي و مفسر تفسير ۱۸ جلد من هدي القرآن، بامداد چهارشنبه ۲۳ خردادماه در ادامه سلسله جلسات تفسير سوره حديد با اشاره به آيه ۲۸ اين سوره که خداوند مي فرمايد: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِکُمْ کِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَيَجْعَلْ لَکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ »، گفت: چرا خداوند در اين آيه خطاب به يا ايها الذين امنوا نموده است؟ سوالي که مطرح است اين که مگر ما ايمان نياورده ايم؟

منظور از ايمان در خطاب قرآني « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا »

اين مفسر و پژوهشگر قرآني با بيان منظور از يا ايها الذين امنوا، بيان کرد: در اينجا خطاب خداوند به کساني است که ايمان آورده اند، و سوالي که مطرح است اين است که مگر ما ايمان نياورده ايم که باز مجدد خداوند خطاب به ايمان مي کند. در اينجا در اين خطاب دو مطلب مطرح است.

وي ادامه داد: در گزينه اول در اينجا خطاب خداوند ما مومنين نيستيم، بلکه خطاب يا ايها الذين امنوا همه مومنين تمام اديان که اهل کتاب هستند، است. وگزينه دوم منظور از ايمان اين است که خطاب است که اين ايمان ابتدايي را تقويت کنيد تا به حد اعلي ايمان برسيد.

اين استاد حوزوي افزود: و گزينه سوم در اين خطاب اين است که همه اينها براي بيان شرايط ايمان است، مثلا کسي که نماز مي خواند بايد رکوع و سجود را هم انجام دهد و اشاره به ديگر شرايط ايمان است؛ و منظور اين است که شما که ايمان آورده ايد بقيه کارهاي ايمان آورندگان را هم بايد انجام دهيد.

وي خاطر نشان کرد: نتيجه اين که منظور از اين خطاب به نظر مي رسد هر سه گزينه ممکن است با هم جمع شود اما به نظر مي رسد گزينه سوم که همه اينها براي بيان شرايط ايمان است، اين گزينه اقرب است.

چرايي مقدمه شدن تقوا بر ايمان بر پيامبر(ص)

آيت الله مدرسي در ادامه تفسير و تدبر در آيه ۲۸ با مطرح کردن اين پرسش که چرا تقوا مقدمه بر ايمان برپيامبر(ص) شده است، گفت: نکته ديگري که در اين آيه است اينکه چرا خداوند فرموده « اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ»، و تقوا را خداوند مقدمه بر ايمان به پيامبر(ص) دانسته است.

وي ادامه داد: در حالي که ايمان از شرايط تقوا است، شايد به اين معنا باشد که کسي که ايمان به پيامبر(ص) بياورد، خود اين ايمان تقوا است. و تقوا هم يعني اينکه خود را از عذاب و غضب خدا حفظ کردن است. و يکي از راه هاي حفظ کردن خود از عذاب و غضب خدا، ايمان به پيامبر(ص) است. پس يکي از شرايط تقوا ايمان به پيامبر(ص) است که خدا مي فرمايد: « اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ ».

منظور از کفلين در اين آيه

مفسر تفسير من هدي القرآن با اشاره به کلمه کفلين در اين آيه اظهار کرد: در ادامه آيه آمده است : « يُؤْتِکُمْ کِفْلَيْنِ »، کفلين از کفل آمده که کفل يعني آن چيزي که روي کوهان شتر مي گذارند، مانند پرده يا محمل که بر روي کوهان شتر گذاشته مي شود، است. حالا چرا در اينجا کفلين گفته شده است؟ پس در اصل معناي کفلين اين نيست و معناي آن کمک حال است.

وي ادامه داد: اينجا برخي مي گويند اين دو کفل است يعني دو تا چيز است که يکي ايمان به خدا و دوم ايمان به پيامبر(ص) است که من بر اين باور نيستم و هر دو ايمان رو يکي مي دانم، چون ايمان به خدا و ايمان به پيامبر(ص) هر دو يکي است. اما معناي آن دو ايمان است يکي ايمان به همه انبياء و دوم ايمان به پيامبر خاتم(ص) است.و اين کفلين از رحمت خدا است و دو برابر و مضاعف دو ايمان آوردن است و خدا هم دو رحمت دارد که يکي در دنيا و ديگري در آخرت است.

آيت الله مدرسي براي روشن شدن بحث و منظور از کفلين به جريان رفتن مسلمانان به حبشه نزد نجاشي اشاره و گفت: وقتي عده اي از مسلمانان حدود ۷۰ نفر به رهبري جعفر بن ابي طالب(ع) به حبشه نزد نجاشي رفتند و وي را به اسلام دعوت نمودند و مسلمان شد، يک عده از حبشه به ديدار پيامبر(ص) آمدند و ديدند مسلمانان وضع مادي سختي دارند و از پيامبر(ص) اجازه گرفتند و رفتند کمک مالي براي مسلمانان آوردند و آنها را به مسلمانان دادند؛ اينجا پيامبر(ص) خطاب به آنها فرمود شما دو اجر داريد، يکي اجر مومن شدن به حضرت عيسي(ع) و دوم ايمان به من است.

وي ادامه داد: اينجا بود که مسلمانان گفتند پس ما فقط يک اجر داريم و مشکل پيدا شد که خداوند اين آيه را نازل کرد، و اين جريان مضمون يک روايت از امام صادق(ع) است.

اين مفسر حوزوي افزود: پس کفلين بر اين مبنا است که هم ايمان به همه انبياء و هم ايمان به پيامبر اکرم(ص) است و منظور اين دو ايمان است.

لزوم ايمان و احترام به همه انبياء و پيامبران

آيت الله مدرسي در ادامه با تاکيد اينکه ما بايد به همه انبياء و پيامبران ايمان داشته باشيم، گفت: يکي از واجبات شرعيه ما که برخي به آن توجه ندارند، ايمان به کل پيامبران و انبياء است. اصلا به هيچ وجه نبايد به هيچ پيامبري توهين کنيم.

وي ادامه داد: قرآن هم تاکيد مي کند که همه پيامبران، پيامبر و پيامبر ما اعظم پيامبران است و بايد نسبت به همه آنها احترام گذاشته و ايمان داشته باشيم. پيامبران بايد الگوي ما باشند و ما بايد دنبال آنها برويم و اين را ما کمرنگ گرفته ايم و بايد آنها را احترام کنيم. و اين احترام اجر دنيايي هم براي ما دارد و بايد بدانيم که به آنها هم بايد ايمان داشته باشيم.

منظور از نور در اين آيه / اثر اين نور در دنيا و آخرت

آيت الله مدرسي در ادامه تفسير و تدبر در آيه ۲۸ سوره حديد با اشاره به کلمه « نوراً » در اين آيه که خداوند فرموده : « يجعل لکم نورا » گفت: خداوند در اين آيه مي فرمايد يک نوري هدايتي به شما خواهم داد که برخي مفسرين گفتند مراد همان نوري است که در آيه ۱۳ اين سوره آمده که خداوند فرمودند: « يَوْمَ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِينَ آمَنُوا انْظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِکُمْ قِيلَ ارْجِعُوا وَرَاءَکُمْ فَالْتَمِسُوا نُورًا فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذَابُ »،

وي ادامه داد: پس اين نوري است که خدا به ما مي دهد تا در روز قيامت نور داشته باشيم. ما يک شبي داريم که روز ندارد و آن شب قبر است و همين طور يک روز داريم که شب ندارد و قيامت است و اين نور در آن تاريکي ها نجات ما است.

اين مجتهد شيعي با اشاره به اين نور در دنيا اظهار کرد: در آيات قرآن زياد آمده که اين نور فقط براي قيامت نيست، بلکه در دنيا هم باعث نجات شما است. يکي از اثر اين نور در دنيا اين است که کسي که عقل را بر هواي نفس مسلط کند وقتي به دو راهي مي رسد، خداوند يک نوري در قلبش مي اندازد که راه را ببيند و به قلب او برات مي شود که راه اصلي کدام راه است.

وي افزود: در تفسير روايي اين آيه آمده که اين نور امام هر زمان است که الان امام ما حضرت حجت(عج) است و اينها نور ما در اين دنيا هستند. ما در هر جا باشيم بايد راهي را قدم بگذاريم که امام زمان(عج) ما به آن را قدم گذاشته اند و وجود امام يک نور است که انسان بايد از اين نور استفاده کند تا از مشکلات نجات پيدا کند.

تهيه سوغاتي براي شب اول قبر/ براي قبرتان نور بفرستيد

آيت الله مدرسي با تذکر اينکه به فکر شب اول قبر خود باشيد و از اينجا نوري براي آن شب تهيه کنيد، گفت: يک سال مکه مشرف بودم و در شب روز ۱۳ رجب قرار شد در جمع زائرين سخنراني کنم و جمعيت زيادي را کاروان ها جمع کردند و وقتي رفتم سخنراني ديدم اين جمعيت دختر و پسر با هم مختلط هستند و به نحوي زننده بودند. منبر هم در جايگاه درست کرده بودند و من گفتم اين منبر را برداريد بياوريد پايين در بين اين جمعيت باشم و شروع به سخن کردن نمودم.

وي ادامه داد: در ابتداي سخنانم به آنها گفتم الان دو هفته است در اين سرزمين وحي هستيد و ما هم در خدمت شما بوديم و شما هم در اين مدت دو هفته همه بازارها را قدم زديد و سوغاتي خريديد و بازاري نبود که نرفته باشيد و سوغاتي نخريده باشيد؛ هر چند که سوغاتي خوب است و خوب کاري کرديد اما من يک سوالي از شما دارم و آن اين که آيا شما براي شب اول قبر خودتان هم سوغاتي خريديد؟! امشب شب آخر است و اين سرزمين را ترک مي کنيد پس براي شب قبر خودتان هم سوغاتي تهيه کنيد.

اين مجتهد شيعي افزود: ما براي شب اول قبر خودمان بايد فکري کنيم، بدانيد اين شب اول قبر شوخي نيست و همه اين شب را در پيش رو داريم. گاهي در اين مجالس مي آييد و گريه و دعا هم مي کنيد اما بعد که منزل مي رويد همه چيز يادتان مي رود. سعي کنيد گاهي با خود خلوتي داشته باشيد و فکر کنيد براي شب اول قبر خود چه چيز تهيه کرده ايد و اين نکته اي بسيار مهم است که بايد مورد توجه قرار گيرد.

تهيه توشه براي سفر طولاني قيامت

آيت الله مدرسي با بيان اينکه سفر طولاني قيامت در پيش است و توشه در اين مسير نياز داريم، گفت: در شب عرفه بود که در بين حجاج منبر رفتم و آنجا هم جمعيت زيادي بود گفتم رئيس کاروان شما جاي اين حجاج را در عرفات تهيه کرده ايد؟ ايشان هم گفت بله هم جا تهيه کرديم، هم براي حجاج خيمه ها را برپا نموده و آب و غذاي مناسب را هم تهيه نموديم و هيچ کم و کسري وجود ندارد.

وي ادامه داد: بعد من گفتم مگر شما چند ساعت در عرفات هستيد که اين همه تدارک ديديد و امکانات تهيه کرديد اما براي ميليون ها سال در قبر چنين فکري نکرديد که آنجا چکار مي کنيد و به چه چيز نياز داريد؟ شما به يک سفر قم يا مشهد که مي خواهيد برويد چقدر وسائل و امکانات براي خود تهيه مي کنيد اما به فکر سفر طولاني قيامت نيستيد!

نماز شب نور و توشه اي براي قيامت و قبر / توصيه به خواندن نماز شب

آيت الله مدرسي با اشاره به اينکه نماز شب نوري براي قيامت و قبر است، گفت: نماز شب خيلي مهم بوده و نور است، براي نماز شب خواند ثواب فراواني آمده که يکي از اين فوائد طول عمر و نورانيت صورت است.

وي ادامه داد: يک وقت در کاظمين دو نفر جوان را آن طرف خيابان ديدم که آمدند به من سلام کردند و من گفتم چند ماه است طلبه شده ايد؟ و گفتند هفت ماه است، رفيقي با ما بود پرسيد اين جوان ها که لباس عادي داشتند از کجا فهميديد طلبه هستند؟ گفتم از نور نماز شبي که درچهره آنها است.

آيت الله مدرسي افزود: شيطان در انجام نماز شب نمي گذارد که او نماز شب بخوانيد و همواره شيطان به انسان مي گويد تو چيزي نيستي و نمي تواني و مرتب انسان را تحقير مي کند اما در مقابل خداوند مي گويند بنده من جلو بيا تو مي تواني و چه مي خواهي تا به تو بدهم.

اين مجتهد شيعي با توصيه به خواندن نماز شب تاکيد کرد: گاهي شيطان وسوسه مي کند که شما نمي توانيد نماز شب بخوانيد، شما هم براي کور کردن حرف شيطان حتما نماز شب بخوانيد. يا برخي نماز شب نمي خوانند و مي گويند نمي توانيم صبح بايد سر کار برويم و نمي شود آن موقع شب بيدار شد، حالا اگر نمي توانيد توصيه مي کنم حتما نماز شب را بخوانيد حتي اگر شده به دو رکعت هم شده نماز شب را ترک نکنيد و اگر هم نمي توانيد در آن موقع شب بخوانيد قبل از خوابيدن نماز شب بخوانيد.

دقت مرحوم آيت الله مجتهدي تهراني در پذيرش طلاب

آيت الله مدرسي در ادامه به دقت مرحوم آيت الله مجتهدي تهراني در دقت در پذيرش طلاب اشاره و اظهار کرد: خيلي از علما و مجتهدين نور را مي بينند؛ خدا رحمت کند آقاي مجتهدي را ايشان مي گفت من اول نگاه مي کنم مي بينم آيا در صورت اين فرد که مي خواهد طلبه بشود نوري هست يا نيست، بعد وي را انتخاب مي کند.

منظور از يغفر لکم در اين آيه / ببخش سخت گناهان سنگين

اين مفسر و پژوهشگر قرآني با اشاره به بخش پاياني آيه ۲۸ سوره حديد که خدا مي فرمايد: « وَيَغْفِرْ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ » گفت: اين کلمه را ما خيلي ساده مي گيرم اما شما آن را ساده نگيريد، بعضي از گناهان خيلي سخت است و راحت آمرزيده نمي شود و نمي گوييم خدا نمي آمرزد اما بعضي را خيلي دير مي آمرزد و ما بايد دنبال کارهاي سختي باشيم تا اين گناهان سخت آمرزيده شود.

وي ادامه داد: وقتي چند روز حمام نرفته ايد به يک مقدار ليف و صابون بدن شما تميز مي شود، اما اگر يک ماه حمام نرويد، تميز شدن بدن کمي مشکل است؛ بنابراين بعضي از گناهان مي چسبند و براي انسان حجاب درست مي کنند و علاوه بر حجاب زود هم از بين نمي روند و پاک نمي شوند و حتي برخي اين گناهان را فراموش مي کنند و يادشان نيست که به کسي ظلم کرده اند و بروند و جبران کنند.

اين استاد حوزوي خاطر نشان کرد: اصلا کسي نيست که بگويد من گناه نکرده ام، اما خداوند مي گويد اگر شما تقوا داشته باشد، من هم شما را مي آمرزم و مي فرمايد: « وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ».

آيت الله مدرسي در پايان با بيان اينکه چرا رحيم را در انتهاي آيه اضافه شده است، گفت: خداوند وقتي کسي را بيامرزد، علاوه بر آن يک رحمت اضافي هم به او مي دهد و مي گويد حالا که آمده اي اين اضافه را هم بگير و با خود ببر.

گزارش: اميرمحسن سلطان احمدي




 
تعداد بازديد:73 آخرين تغييرات:97/03/24
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر