جمعه 29 فروردين 1393 - 18 جمادي الثاني 1435 - 18 آپريل 2014
صفحه اصلي/اخبار تصويري

نشريه الكترونيكي گفتمان ديني ((شماره 14)) اداره كل تبليغات اسلامي استان

مقام معظم رهبري (مدظله العالي):

تلاش براي سازندگي کشور و عمده تر از آن و مهم تر از آن، تلاش براي اتحاد کلمه و يکپارچگي ملي و اتحاد امت اسلامي است. عاقلانه، هوشيارانه، خردمندانه و مدبرانه بايستي اين اتحاد را حفظ کرد و روز به روز تقويت کرد.

الهي، اي خالق بي مدد و اي واحد بي عدد، اي اول بي ابديت و اي آخر بي نهايت اي ظاهر بي صورت و اي باطن بي سيرت، اي حيّ بي ذلت، اي معطي بي فکرت و اي بخشنده بي منت، اي داننده رازها، اي شنونده ي آوازها، اي بيننده ي نمازها، اي پذيرنده ي نيازها، اي شناسنده ي نامها، اي رساننده ي گامها، اي مبرّا از عوايق، اي مطلع بر حقايق، اي مهربان بر خلايق، عذرهاي ما بپذير که تو قوي و ما حقير، از بنده خطا آيد و زلّت و از تو عطا آيد و رحمت ....

مناجات خواجه عبدا... انصاري

سرمقاله

فـرهنگ و ارزش عيـد

در لغت نامه هاي فارسي عيد به معني روز جشن و روز مبارکي که در آن مردم جشن مي گيرند و شادي مي کنند معرفي شده است و چنانچه کلمه عيد با مصداق و پسوند خاصي همراه باشد مانند عيد غدير، عيد قربان، عيد فطر يا عيد نوروز و... به معني روز مبارک و شادي به تناسب آن روز يا آن ايام مي باشد. معناي ديگري که براي عيد در لغت فارسي بيان شده چنين است؛ آنچه که در نتيجه اعمال قلب تجلي مي کند. بنابراين عنوان عيد براي همه مردم ما در فرهنگ اسلامي و ملي جايگاه آشنا و مقبولي دارد آنچنانکه حتي هر نوع موقعيت مناسب در زندگاني را مي توانند با عنوان عيد و جشن و سرور و شادماني مزيّن نمايند اما در جامعه ايراني عيد نوروز از ويژگي سنّتي خاصي برخوردار است اولاً بدليل تازه شدن سال با گردش ايام و آغاز دوره ي جديد با محاسبه تاريخ خورشيدي عيد نوروز با تحول طبيعي که با فطرت انساني مطابقت دارد همراه است.

ثانياً براساس روايات نقل شده از اهل البيت (ع) و آموزه هاي ديني اعمال خاص نوروز با دعا و نمازهاي مستحبي و سجده شکر مورد سفارش است. ثالثاً بر اساس سنت ديد و بازديدهاي اقوام و آشنايان و رد و بدل نمودن هدايا و عيدي ها، موجبات رفع کدورتها فراهم مي آيد و هم لطف و مرحمتها فراوان مي گردد. همه اينها دليل آن مي شود که عيد نوروز از جايگاه معنوي خاصي برخوردار گردد. 

اما از مجموع آداب ملي و اسلامي عيد نوروز، سفارش يک نوع دعا با جملات کوتاه لکن تکرار آن به عدد روزهاي سال شمسي با مضامين عالي، مورد توجه است. در روايات اسلامي سفارش شده است که در روز اول فروردين (نوروز) 366 مرتبه خواندن دعاي يا مقلّب القلوب و الاَبصار يا مدبّر الليل و النهار يا محوّل الحول و الاَحوال حوّل حالنا الي احسن الحال موجب آمرزش گناهان پنجاه ساله است و سفارش شده که بسيار بگو يا ذالجلال و الاکرام.

عبارات ذکر شده انسان را متوجه عظمت گرداننده چرخ هستي مي کند همان قدرتي که قلبها و چشمها را مي گرداند و شب و روز را تــدبيــر  مي کند و سالها را مي برد و مي آورد و جلال و جبروتش همه عالم را فرا گرفته و همه نعمتها بدست اوست آنگاه بنده عاشق جشن و شادي گرفته از او مي خواهد که احوال ما را به بهترين حالات قرار بده تا آنچه را که انجام مي دهد و مي انديشد همه با رضاي حضرت حق صورت گيرد. اما فراموش نکنيم که بر اساس فرمايش حکيمانه حضرت امير مؤمنان علي بن ابيطالب (ع) هر روزي که انسان در آن روز معصيت خدا را انجام ندهد عيد اوست.بدان اميد که با اطعام و اکرام ديدارهاي مهربانانه در عين رعايت شئون اسلامي و اخلاق الهي و دوري از گناه هر روزمان نوروز باشد. فرا رسيدن عيد و نوروز باستاني را تبريک عرض مي نمايم.

صفر قربانپور

ادامه مصاحبه با حاج آقاي افضلي معاونت محترم پژوهشي، آموزشي و فرهنگي اداره کل تبليغات اسلامي استان

لطفاً بفرمائيد عمده ترين آسيبهاي دسته روي و عزاداري هيئات مذهبي چه بوده است؟

 پيشنهاد من بعنوان يک خدمتگزار هيئات مذهبي براي محو تمامي آسيب ها و انحرافات و تبديل هيئات مذهبي به کانونهاي کارآمد در محورهاي فرهنگي و ديني و مذهبي در مرحله اول با افزايش سطـح علمي کادر اجرايي هيئات مذهبي است که موجب افزايش بهره وري در اجراي امور فرهنگي مي گردد. ثانياً ايجاد تنوع سني در ميان مخاطبين هيئات مذهبي بويژه با اکثريت سني جوان و همچنين برگزاري مراسم براي آقايان و بانوان محترم که تنها آقايان در هيئات مذهبي مخاطب نباشند و افزايش مخاطبين که زمينه سازي براي تأثيرگذاري فرهنگي را بيشتر فراهم مي کند.

 آموزش قرآن در سطوح قرائت، تجويد، مفاهيم، ترجمه و تفسير و يا حتي حفظ قرآن کريم. بيان احکام و اعتقادات مخصوصاً احکام مرتبط با جوانان و بيان اصول و فروع دين.

برگزاري مجالس وعظ و خطابه در موضوعات مورد نياز و پاسخ به بسياري از شبهات و القائات انحرافي از جانب روحانيون معظم در کنار برگزاري مراسم مرثيه خواني و نوحه سرايي که شور و شعور را در هيئات مذهبي بطور توأمان داشته باشيم.

 انجام مداحي و مرثيه سرايي بدور از انحرافات و آسيبهاي متداول و رايج بهره مندي از علماء و دين که روحاني محوري در هيئات مذهبي تقويت شود.

 اهميت فراوان قائل شدن به شعائر ديني مانند: اقامه نماز جماعت در اول وقت انجام امر به معروف و نهي از منکر و پرهيز کامل از آسيب ها و بدعتها و انحرافات برگزاري فعاليتهاي فرهنگي مانند کتابخواني، مقاله نويسي، برپايي نمايشگاهها و جشنواره ها برگزاري گفتمانهاي ديني با اولويت موضوعات دين با حضور اساتيد مجرب و متعهد که با سازمان تبليغات اسلامي استان در اين زمينه تجارب و توانمنديهاي لازم را دارد.

 تهيه و توزيع نشريات فرهنگي، مذهبي، اعم از نشريات و مجلات داخلي هيئات شهرستاني و يا استاني که در ارتباط با توزيع ماهنامه فرهنگي خيمه از طريق سازمان اقدامات مؤثري انجام شده است.

 انجام فعاليتهاي آموزشي، مانند آموزش قرآن، عقايد و احکام، اخلاق و حتي آموزش رايانه.

 انجام فعاليتهاي تبليغي که کامل کننده ي تمام فعاليتهاي ذکر شده در قبل است و باعث معرفي بهتر هيئات مذهبي به جامعه مي شود مانند فضاسازي تبليغي در مناسبتها از قبيل چاپ بنر و پلاکارد و پوستر، اطلاع رساني و رسانه اي کردن فعاليتهاي هيئت که ظرفيتهاي لازم در سايتهاي سازمان تبليغات اسلامي موجود است و صدا و سيماي استان، جرايد محلي و استاني نيز همکاري خواهند کرد.

 ارائه گزارش و بالاتر از همه اعلام حمايت از مواضع سياسي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و شرکت فعال در اجتماعات ملّي و مذهبي مانند اعلام انزجار از هتک حرمت هايي که توسط استکبار جهاني و يا بسياري از رسانه هاي وابسته به آنان صورت مي گيرد شرکت در راهپيمايي هاي مناسبتي مانند 22 بهمن و يا شرکت مؤثر و فراگير  هيئات مذهبي در انتخابات مجلس، شوراهاي شهر و روستا، رياست جمهوري و... که اميد است در انتخابات مجلس هشتم (24 اسفند 86) هيئات مذهبي حضور شايسته اي در امر انتخابات داشته باشند.

امام موسي کاظم (ع):

حق را بگو، اگرچه نابودي ظاهري تو در آن باشد زيرا که به تحقيق، نجات تو در همان است.

تحف العقول، ص 408

پرسمان

× زنان يا مرداني که در کنار خيابانها و پياده روها نشسته و براي مردم فال مي گيرند و از گذشته و آينده خبر مي دهند، آيا کار آنها مشروعيت دارد؟   

اکثر مراجع: عمل مذکور حرام است و کار آنها مشروعيت و اعتبار ندارد.

(مسائل جديد از ديدگاه علماء و مراجع، ج 1، ص 134)

× در صورتي که زن مي داند مرد نامحرم به قصد لذت به صورت و دستهاي معمولي زينت نشده ي او نگاه مي کند، در اين فرض پوشاندن صورت و دستها لازم است يا نه؟ 

پاسخ اکثر مراجع: در فرض مذکور بايد حتي وجه و کفين خود را هم بپوشاند.

(مسائل جديد از ديدگاه علماء و مراجع تقليد، ج 2، ص 81)

×کسي که موقتاً مثلاً براي ده سال يا کمتر يا بيشتر به جايي مي رود، مانند کارمندان و... آيا آن شهر وطن او محسوب مي شود؟ و معيار وطن محسوب شدن چيست؟

حضرت آيت الله خامنه اي: مادامي که قصد ماندن هميشگي در جايي نداشته باشد وطن محسوب نمي شود مگر آنکه آن قدر بدون قصد بماند که عرفاً بگويند آنجا وطن اوست.

حضرت آيت الله فاضل لنکراني: ظاهراً محلي را که انسان به عنوان وطن جديد انتخاب مي کند به صرف نيّت، توطن و سکونت دائمي در آن محل، آنجا حکم وطن را پيدا نمي کند. بلکه بايد مدتي بماند تا عرفاً صدق کند آن محل وطن و مسکن اوست و اين مدت به لحاظ اختلاف موقعيت و شغل و امکانات افراد، کم و زياد مي شود. ممکن است نسبت به فردي پس از ماندن مدتي کوتاه صدق کند و نسبت به فردي ديگر پس از مدتي طولاني و ملاک کلي همان صدق عرفي است. لازم به ذکر است که در موارد مشکوک اگر شخص قصد اقامه نکرده بايد احتياط کند و نماز را جمع بخواند.

حضرت آيت الله بهجت: کافي نيست و معيار صدق وطن است عرفاً و اگر به قصد هميشه ماندن مدتي بماند که صدق عرفي نمايد وطن محسوب مي شود.

حضرت آيت الله مکارم شيرازي: هر گاه قصد داشته باشد براي مدت طولاني مثلاً يک سال يا بيشتر در آنجا بماند به منزله ي وطن اوست.

حضرت آيت الله صافي گلپايگاني: در فرض سؤال محل مذکور وطن او محسوب نمي شود و وطن شدن جايي براي کسي موقوف بر قصد توطن است.

حضرت آيت الله تبريزي: در فرض مزبور نماز او تمام و روزه گرفته مي شود، اگرچه کمتر از ده روز بماند.

× برخي افراد مقداري از خمس را مي بخشند، آيا خمس قابل بخشش است؟

حضرت آيت الله خامنه اي: خمس قابل بخشش نيست.

حضرت آيت الله سيستاني: قابل بخشش نيست.

حضرت آيت الله فاضل لنکراني: خير

حضرت آيت الله صافي گلپايگاني: جايز نيست.

×پوشيدن لباس آستين کوتاه، تنگ و چسبان، يا بدن نما توسط مردان در محيط هايي که زنان و مردان به صورت مشترک مشغول کار هستند، از نظر اخلاقي و حفظ عفت عمومي چه صورت دارد؟

حضرت آيت الله فاضل لنکراني: مناسب اخلاق اسلامي نيست.

حضرت آيت الله تبريزي: پوشيدن لباسي که موجب تحريک شهوت بر حرام نسبت به خود شخص يا ديگري باشد اشکال دارد بلکه جايز نيست.

حضرت آيت الله صافي گلپايگاني: بسيار مذموم و قبيح است.

حضرت آيت الله مکارم شيرازي: اشکال دارد.

×معاشرت و رفت و آمد خانوادگي با خانواده هاي لا ابالي، معتاد و غير مقيد به محرم و نامحرم با توجه به اثرات منفي آن بر روي فرزندان چه صورت دارد؟

حضرت آيت الله خامنه اي: رفت و آمد خانوادگي با افراد مذکور اگر مستلزم حرام يا همراه با خطر معتاد شدن فرزندان باشد جايز نيست.

حضرت آيت الله فاضل لنکراني: اگر مفسده داشته باشد جايز نيست.

حضرت آيت الله صافي: معاشرت با آنها آثار منفي دارد و چه بسا علاوه بر تأثير اخلاق و رفتار آنها در بچه ها در بزرگترها هم مؤثر باشد ولي براي کسي که نهي از منکر بتواند انجام دهد و آنها را راهنمايي نمايد اشکال ندارد بلکه مستحسن است.

حضرت آيت الله تبريزي: مخالطه زن و مرد نامحرم و پسر و دختر بالغ نامحرم جايز نيست و معرض نشر فساد است و شارع حرام کرده است.

×آيا موسيقي سنتي که ميراث ملي ايران مي باشد حرام است يا خير؟

حضرت آيت الله خامنه اي: چيزي که از نظر عرف موسيقي لهوي مناسب با مجالس لهو و معصيت محسوب شود بطور مطلق حرام است و در اين مورد فرقي بين موسيقي ايراني و غير ايراني و موسيقي سنتي و غير آن نيست.

حضرت آيت الله سيستاني: معيار حرام و حلال سنتي بودن نيست.

حضرت آيت الله بهجت: موسيقي مطرب حرام است و موسيقي ملهي نيز مورد احتياط است.

حضرت آيت الله صافي گلپايگاني: حرام است.

حضرت آيت الله فاضل لنکراني: سنت حرام بايد ترک شود.

حضرت آيت الله تبريزي: موسيقي لهوي حرام است و فرقي بين سنتي و غير سنتي نيست.

×کسي که مي گويد اگر مريض من خوب شد فلان کار را انجام مي دهم يا اگر کارم درست شد چنين عملي انجام مي دهم آيا چنين نيتي نذر محسوب مي شود؟ که عمل به آن واجب باشد يا حتماً بايد صيغه ي نذري که در رساله ها نوشته شده خوانده شود که در آن صورت قابل تغيير بوده يا واجب الوفاء نباشد.

حضرت آيت الله خامنه اي: در نذر خواندن صيغه لازم است و گرنه وفاي به آن لازم نيست.

حضرت آيت الله فاضل لنکراني: در نذر بايد صيغه خوانده شود و لازم نيست آن را به عربي بخوانند پس اگر بگويد چنانچه مريض من خوب شود براي خدا بر من است که ده تومان به فقير بدهم نذر او صحيح است و بايد براي خدا به زبان گفته شود و قصد آن در دل کافي نيست.

(نقل از رساله)

امام حسن (ع):

با مردم آن گونه سازش و خوش رفتاري داشته باش که دوست داري همان گونه با تو سازش و خوش رفتاري داشته باشند.

اخبـار سازمان

-  مسئول روابط عمومي اداره کل تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان:

مجموعه (بهترين شب، برترين عروج) حاوي کتاب، فيلم مستند و بروشور هجرت خونين با محوريت يادمان شهيد حجت الاسلام شيخ مهدي توکلي، اولين شهيد روحاني مستقر سراسر کشور و اولين شهيد محراب استان سيستان و بلوچستان تدوين شد.

-  رئيس اداره تبليغات اسلامي کنارک در سومين گردهمايي رابطين روابط عمومي اداره کل تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان:

روابط عمومي از ماهيت بسيار بالايي برخوردار است.

- استقبال 900 جوان سيستاني از برگزاري گفتمان هاي ديني در زابل

- اداره تبليغات اسلامي شهرستان سراوان به مناسبت سالروز رحلت جانسوز حضرت رسول اکرم (ص) و همچنين شهادت سبط اکبر حضرت امام حسن مجتبي (ع) مراسم عزاداري برگزار کرد.

-  مسئول واحد پژوهش اداره کل تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان:

کارگاه آموزشي ويژه معلمان و مربيان آموزش و پرورش برگزار شد. اداره کل تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان با هدف ارتقاي سطح علمي مربيان پرورشي آموزش و پرورش، يک دوره آموزشي دو روزه را با حضور بيش از 100 نفر از معلمان در شهرستان زاهدان برگزار کرد.

-  شرکت بيش از 10000 نفر در برنامه هاي گفتمان ديني سيستان و بلوچستان

-  رئيس اداره تبليغات اسلامي زهک:

ساخت خانه عالم در کنار مسجد از ضروريات است.

-  مسئول فرهنگي اداره تبليغات اسلامي شهرستان نيکشهر:

سيزدهمين گردهمايي ائمه جمعه و جماعات برگزار شد.

- خانه عالم «گيمان» بخش بزمان افتتاح شد.

مراسم افتتاحيه خانه ي عالم گيمان بخش بزمان با حضور رئيس اداره ي تبليغات اسلامي ايرانشهر، فرماندار و مسئولان اين شهرستان برگزار شد.

- برگزاري کلاس هاي مداحي ويژه ي بانوان در زاهدان

کلاس هاي مداحي ويژه ي بانوان، در محل مؤسسه قرآني فجرآفرين شهرستان زاهدان با همکاري دارالقرآن الکريم اداره کل تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان آغاز شد.

- ديدار رئيس اداره تبليغات اسلامي ايرانشهر با دانشجويان دانشگاه امام جعفر صادق تهران

رئيس اداره تبليغات اسلامي ايرانشهر با گروهي از دانشجويان دانشگاه امام جعفر صادق تهران در خصوص مسائل فرهنگي، مذهبي و عمراني ديدار و گفتگو کرد.

- مديرکل تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان در بازديد از مؤسسه فرهنگي و علمي بصيرت قم:

فعاليت عميق بر روي ساخت بازيهاي رايانه اي، پوشش مناسب و کتب ويژه کودکان ضروري است.

- معاون فرهنگي آموزشي و پژوهشي اداره کل تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان:

کتاب زيارت حضرت رسول اکرم (ص) با همکاري سازمان اوقاف چاپ و توزيع شد.

-  روحاني مستقر اداره تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان:

کتاب خلقت انسان از ديدگاه قرآن با تيراژ 3000 جلد چاپ و توزيع شد.

- اجراي طرح «نهضت قرآن آموزي» در خاش

به همت اداره تبليغات اسلامي شهرستان خاش از ابتداي امسال تاکنون طرح نهضت قرآن آموزي در سطح مساجد، مدارس و اماکن مذهبي اين شهرستان به اجرا رسيده است.

-  در سومين گردهمايي رابطين روابط عمومي اداره کل تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان در چابهار مطرح شد:

روابط عمومي بايد شفاف، جسور و مولد باشد. گردهمايي رابطين خبر روابط عمومي اداره کل تبليغات اسلامي استان سيستان و بلوچستان، با حضور مسئول نهاد نمايندگي ولي فقيه در امور اهل سنت شهرستان چابهار، رئيس دانشگاه  بين المللي دريانوردي  و رئيس شوراي هيئات مذهبي، مديرکل تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان، رئيس روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي کشور و کليه مسئولين دفاتر، نمايندگي ها و رابطين خبري استان در چابهار برگزار شد.

-  مراسم تجليل از ائمه جماعات منتخب کشوري در چابهار برگزار شد.

مراسم تقدير و تجليل از ائمه جماعات برتر و منتخب کشور با حضور مديرکل تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان، امام جمعه برگزار گرديد. مسئولين دفاتر اداره کل تبليغات اسلامي استان و مديران محلي در مسجد امام حسين (ع) اين شهرستان برگزار شد.

-  مديرکل تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان با فرماندار راسک ديدار و گفتگو کرد.

در حاشيه برگزاري سومين گردهمايي رابطين روابط عمومي اداره کل تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان و مسئولين دفاتر در چابهار، مديرکل تبليغات اسلامي استان، مسئولين دفاتر و جمعي از پرسنل با فرماندار راسک در اين شهر ديدار و گفتگو کرد.

-  برپايي نمايشگاه ويژه اربعين اباعبدالله الحسين (ع) در زهک

نمايشگاهي با عنوان «کيست مرا ياري کند» ويژه اربعين اباعبدالله الحسين (ع) به همت اداره تبليغات اسلامي در مرکز مقاومت بسيج «قدس» شهرستان زهک برپا شد.

-  کارشناس تشکلهاي ديني اداره تبليغات اسلامي زابل:

اعضاي کميسيون امور بانوان در رزمايش بزرگ ولايتمداران سيستان شرکت کردند.

-  شرکت کارکنان دولت در طرح غير حضوري آزمون شفاهي قرآن کريم در سراوان

بيش از هزار نفر از کارکنان دولت در پنج ماهه دوم سال جاري در طرح غير حضوري آزمون شفاهي قرآن کريم سطح يک و دو در شهرستان سراوان شرکت کرده اند.

- شرکت مسئول حراست اداره کل تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان در هفتمين گردهمايي پرسنل حراست ادارات کل تبليغات اسلامي کشور در مشهد

-  اولين جلسه رسمي سمن ياوران استان سيستان و بلوچستان در تهران برگزار شد.

اولين همايش دو روزه سراسري اعضاي تشکلهاي سمن ياوران با حضور مديرکل تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان و رئيس سازمان ملي جوانان کشور در محل سابق مجلس شوراي اسلامي در تهران برگزار شد.

امام علي (ع):

کسي که به اندک دنيا قانع نباشد هرچه از ثروت بسيار آن گرد آورد بي نيازش نسازد.

غرر الحکم، ح 8484

عيـد نـوروز

  بـاد نـوروز وزيـده است به کـوه و صحـرا

   جـامه ي عيـد بپوشند، چه شاه و چه گدا

بلبل بــاغ جنـــان را نبـود راه به دوست   نازم آن مُطـربِ مجلس کــه بود قبلـه نمـا

صـوفي و عـارف از اين باديه دور افتادند   جـام مي گير ز مُطـرب، کـه روي سوي صفـا

همه در عيـــد به صحرا و گلستان بروند   منِ سرمست ز ميخـــانه کُنــم رو به خــدا

عيــد نـوروز مبــارک بـه غني و دَرويش   يـــار دلــــــدار! ز بُتخــــانه دري را بگشـــا

گــــر مرا رَه به در پيــر خرابـــات دهي   به سر و جـان به سويش راه نوردم، نه به پـا

   سـالهـا در صفِ اربـاب عمـائم بـودم

   تـا بـه دلـدار رسيـدم، نکُنم بـاز خطـا

   ديوان امام خميني (ره)، ص 39

 

پرهيزکاران

(گفته شد يکي از ياران پرهيزکار امام (ع) به نام همّام گفت: اي امير مؤمنان! پرهيزکاران را براي من آن چنان وصف کن که گويا آنان را با چشم مي نگرم. امام (ع) در پاسخ او درنگي کرد و فرمود: «اي همّام! از خدا بترس و نيکوکار باش که خداوند با پرهيزکاران و نيکوکاران است». اما همّام دست بردار نبود و اصرار ورزيد، تا آن که امام (ع) تصميم گرفت صفات پرهيزکاران را بيان فرمايد. پس خدا را سپاس و ثنا گفت و بر پيامبرش درود فرستاد و فرمود:)

سيماي پرهيزکاران

پس از ستايش پروردگار! همانا خداوند سبحان پديده ها را در حالي آفريد که از اطاعتشان بي نياز و از نافرماني آنان در امان بود، زيرا نه معصيت گناهکاران به خدا زياني مي رسانَد و نه اطاعت مؤمنان براي او سودي دارد. روزي بندگان را تقسيم و هر کدام را در جايگاه خويش قرار داد. اما پرهيزکاران! در دنيا داراي فضيلت هاي برترند، سخنانشان راست، پوشش آنان ميانه روي و راه رفتنشان با تواضع و فروتني است. چشمان خود را بر آنچه خدا حرام کرده مي پوشانند و گوش هاي خود را وقف دانش سودمند کرده اند و در روزگار سختي و گشايش، حالشان يکسان است و اگر نبود مرگي که خدا بر آنان مقدّر فرموده روح آنان حتي به اندازه ي برهم زدن چشم، در بدن ها قرار نمي گرفت، از شوق ديدار بهشت و از ترس عذاب جهنم. خدا در جانشان بزرگ و ديگران کوچک مقدارند. بهشت براي آنان چنان است که گويي آن را ديده و در نعمت هاي آن به سر مي برند و جهنم را چنان باور دارند که گويي آن را ديده و در عذابش گرفتارند. دل هاي پرهيزکاران اندوهگين و مردم از آزارشان در امان، تن هايشان لاغر و درخواست هايشان اندک و نَفسشان عفيف و دامنشان پاک است.

در روزگار کوتاه دنيا صبر کرده تا آسايش جاودانه ي قيامت را به دست آورند، تجارتي پرسود که پروردگارشان فراهم فرموده. دنيا مي خواست آنها را بفريبد، اما عزم دنيا نکردند،مي خواست آنها را اسير خود گرداند که با فدا کردن جان،خود را آزاد ساختند.

شب پرهيزکاران

پرهيزکاران در شب برپا ايستاده مشغول نمازند، قرآن را جزء جزء و با تفکر و انديشه مي خوانند، با قرآن جان خود را محزون و داروي درد خود را مي يابند.وقتي به آيه اي برسند که تشويقي در آن است، با شوق و طمع بهشت به آن روي آورند و با جان پرشوق در آن خيره شوند و گمان مي برند که نعمت هاي بهشت برابر ديدگانشان قرار دارد و هر گاه به آيه اي مي رسند که ترس از خدا در آن باشد، گوش دل به آن مي سپارند و گويا صداي بر هم خوردن شعله هاي آتش، در گوششان طنين افکن است. پس قامت به شکل رکوع خم کرده، پيشاني و دست و پا بر خاک ماليده و از خدا آزادي خود را از آتش جهنم مي طلبند.

روز پرهيزکاران

پرهيزکاران در روز، دانشمنداني بردبار و نيکوکاراني با تقوا هستند که ترس الهي آنان را چونان تير تراشيده لاغر کرده است. کسي که به آنها مي نگرد، مي پندارد که بيمارند، اما آنان را بيماري نيست و مي گويد مردم در اشتباهند! در صورتي که آشفتگي ظاهرشان، نشان از امري بزرگ است. از اعمال اندک خود خشنود نيستند و اعمال زياد خود را بسيار نمي شمارند. نفس خود را متهم مي کنند و از کردار خود ترسناکند.

هر گاه يکي از آنان را بستايند، از آنچه در توصيف او گفته شد در هراس افتاده مي گويد: «من خود را از ديگران بهتر مي شناسم و خداي من، مرا بهتر از من مي شناسد.بار خدايا! مرا بر آنچه مي گويند محاکمه نفرما و بهتر از آن قرارم ده که مي گويند و گناهاني که نمي دانند بيامرز!».

نشانه هاي پرهيزکاران

و يکي از نشانه هاي پرهيزکاران اين است که او را اينگونه مي بيني؛ در دينداري نيرومند، نرمخو و دور انديش است، داراي ايماني پر از يقين، حريص در کسب دانش، با داشتن علم بردبار، در توانگري ميانه رو، در عبادت فروتن، در تهيدستي آراسته، در سختي ها بردبار، در جستجوي کسب حلال، در راه هدايت شادمان و پرهيزکننده از طمع ورزي، مي باشد. اعمال نيکو انجام مي دهد و ترسان است، روز را به شب مي رساند با سپاسگزاري و شب را به روز مي آورد با ياد خدا، شب مي خوابد، اما ترسان و برمي خيزد شادمان، ترس براي اينکه دچار غفلت نشود و شادماني براي فضل و رحمتي که به او رسيده است. اگر نفس او در آنچه دشوار است، فرمان نبرد، از آنچه دوست دارد محرومش مي کند. روشني چشم پرهيزکار در چيزي قرار دارد که جاودانه است و آن را ترک مي کند که پايدار نيست، بردباري را با علم و سخن را با عمل درمي آميزد.

پرهيزکار را مي بيني که آرزويش نزديک، لغزش هايش اندک، قلبش فروتن، نفسش قانع، خوراکش کم، کارش آسان، دينش حفظ شده، شهوتش در حرام مرده و خشمش فروخورده است. مردم به خيرش اميدوار و از آزارش در امانند. اگر در جمع بي خبران باشد نامش در گروه يادآوران خدا ثبت مي گـردد و اگـر در يادآوران باشد نـامش در گـروه بي خبران نوشته نمي شود. ستمکار خود را عفو مي کند، به آن که محرومش ساخته مي بخشد، به آن کس که با او بريده مي پيوندد، از سخن زشت دور و گفتارش نرم، بدي هاي او پنهان و کار نيکش آشکار است. نيکي هاي او به همه رسيده، آزار او به کسي نمي رسد. در سختي ها آرام و در ناگواري ها بردبار و در خوشي ها سپاسگزار است. به آن که دشمن دارد ستم نکند و نسبت به آن که دوست دارد به گناه آلوده نشود. پيش از آن که بر ضد او گواهي دهند به حق اعتراف مي کند و آنچه را به او سپرده اند ضايع نمي سازد و آنچه را به او تذکر دادند فراموش نمي کند. مردم را با لقب هاي زشت نمي خواند، همسايگان را آزار نمي رساند، در مصيبت هاي ديگران شاد نمي شود و در کار ناروا دخالت نمي کند و از محدوده ي حق خارج  نمي شود.

اگر خاموش است، سکوت او اندوهگينش نمي کند و اگر بخندد آواز خنده ي او بلند نمي شود و اگر به او ستمي روا دارند صبر مي کند تا خدا انتقام او را بگيرد. نفس او از دستش در زحمت، ولي مردم در آسايشند. براي قيامت خود را به زحمت مي افکند، ولي مردم را به رفاه و آسايش مي رساند. دوري او از برخي مردم، از روي زهد و پارسايي و نزديک شدنش با بعضي ديگر از روي مهرباني و نرمي است. دوري او از تکبر و خودپسندي و نزديکي او از روي حيله و نيرنگ نيست. (سخن امام که به اينجا رسيد، ناگهان همّام ناله اي زد و جان داد. امام (ع) فرمود:) سوگند به خدا من از اين  پيش آمد بر همّام مي ترسيدم. سپس گفت: آيا پندهاي رسا با آنان که پذيرنده ي آنند چنين  مي کند؟ شخصي رسيد و گفت: چرا با تو چنين نکرد؟ امام (ع) پاسخ داد: واي بر تو! هر اجلي وقت معيني دارد که از آن پيش نيفتد و سبب مشخصي دارد که از آن تجاوز نکند. آرام باش و ديگر چنين سخناني مگو که شيطان آن را بر زبانت رانده است.

منبع: نهج البلاغه

آشنايي با اديان

دائويسم يا تائويسم

يکي از اديان چيني دين دائويسم است، اين دين بر پايه اعتقادات باستاني به معني پرستش طبيعت و نياکان توسعه يافته و در تاريخ شاخه هاي زيادي داشته و نهايتاً به دو فرقه «چيوان جن» و «جي اي» تقسيم شد. مکتب تائو/ دائو  (lao-tse) به لائوتسه (Taoism) حکيم متوفاي 517 ق. م منسوب است. در اينکه آيا وي وجود خارجي داشته يا صرفاً يک شخص افسانه اي است،  ميان دانشمندان اختلاف وجود دارد. به گونه اي که از روايات بدست مي آيد، وي در سال 604 ق. م در چين بدنيا آمد و مدتي در دربار پادشاه سمت بايگان داشت. وي پس از چندي شغل خود را رها کرد و براي صفاي روح از همه ي امور حتي کسب علم دست کشيد و در خانه خود ماند. مردم درباره او کنجکاو شدند و براي آگاهي از انديشه ي وي به ديدارش شتافتند. گفته مي شود، کنفوسيوس نيز به ديدار وي رفت. وي که از مراجعات مردم به تنگ آمده بود مجبور به ترک و جلاي وطن شد. قبل از  عزيمت بنا به خواهش شخصي (احتمالاً يکي از دروازه بانان) که از او خواسته بود چيزي بياموزد، رساله اي املا کرد که تاکنون باقي است و نام آن «تائوته چينگ» يعني «رساله ي تائو و خاصيت آن» است.

اين رساله شامل سخنان کوتاهي است که معناي بعضي از آنها روشن نيست. برخي گفته اند وي در سال 517 ق. م درگذشت و کساني که لائوتسه را شخص افسانه اي مي دانند، مي گويند، فلسفه منسوب به وي از زمان کنفوسيوس قديمي تر است و رساله ي ياد شده، نيز قبلاً وجود داشته.

چوانگ تسه پس از لائوتسه معروف ترين فيلسوف تائويسم است و گفته مي شود وي در قرن چهارم قبل از ميـلاد، تعـاليم استـاد فـرضي خود را نشـر داد. وي تحـولات جهـان را  به شکل دوراني ترسيم مي کرد و معتقد بود که اضداد بر يکديگر تأثير مي گذارند و از ميان مي روند. او به خير و شر اعتقادي نداشت و براي بيان انديشه هاي خود از تمثيلات زيادي استفاده مي کرد. يکي از پادشاهان چين در سال 165 م. براي نخستين بار براي اين دين معبدي بنا کرد و هدايايي نيز به آن تقديم داشت ولي با اين وجود تائويسم پيشرفت چنداني نکرد، تا آنکه در قرن هفتم ميلادي اين آيين در چين رسميت يافت. در آن زمان آيين بودا و مکتب کنفوسيوس در چين پيشرفت کرده بودند و افرادي به اين عنوان که آيين بودا از کشور هندوستان سرايت کرده و يک دين بومي نيست به ترويج تائويسم پرداختند. آنان آداب و رسومي بنا نهادند و براي چيزهاي مختلف خداياني مطرح کردند. چين داراي 1500 معبد تائويسم و حدود 25 هزار روحاني اعم از مرد و زن مي باشد. 

پيامبر اکرم (ص):

بهترين امت من اشخاصي قانع و بدترين ايشان طمعکاران مي باشند.

کنزالعمال، ح 7095

سلسله درسهاي خداشناسي

با مفضل در محضر امام صادق(ع):

در خلقت ماهي

اي مفضل، تأمل کن: خلقت ماهي را و مناسبت آن برآن امري را که براي آن آفريده شده، به درستي که آن را بي پا آفريده براي آنکه به راه رفتن محتاج نيست زيرا که  مسکنش آب است و شش به او نداده براي آنکه نفس نمي تواند کشيد در ميان آب و به جاي پا دو بال محکم به او داده که در دو پهلوي خود بر آب مي زند چنانچه ملاح از دو جانب کشتي مجاذيف (پاروها) قرار داده که به حرکت آنها کشتي جاري مي شود و جسمش را فلسها پوشانيده که در ميان يکديگر داخل شده اند مانند حلقه هاي زرده براي آنکه او را از آفتها محفوظ نمايد و چون بينايي او ضعيف و آب مانع ديدن وي است شـامه ي قوي به آن اعطا فرموده که بـوي طعمه ي خود را از مسافت بعيد  احساس مي نمايد و طلب  مي کند اگر او را چنين شامه اي نمي بود به روزي خود نمي توانست رسيد و از دهانش به سوي گوشهايش منفذها هست و دهان را از آب پر مي کند و از گوشهايش بيرون مي کند و به اين راحت مي يابد چنانچه حيوانات ديگر در نفس کشيدن به نسيم راحت مي يابند.

اکنون تفکر کن در بسياري نسل ماهي چنانچه در جوف (شکم)  هر ماهي تخمهاي بسيار مي بيني که از بسياري احصا (شمارش) نمي توان کرد و علت کثرت آن است که  اکثر اصناف (اقسام) حيوان غذاي آنها ماهي است حتي درندگان که در نيستانها مي باشند و در کنار آب مي ايستند و در کمين ماهي مي باشند که چون پيدا شوند بربايند و چون آدميان و درندگان و مرغان همه ماهي مي خورند و ماهي نيز ماهي مي خورد.

 تدبير ملک قدير مقتضي آن بود که اين کثرت را بيافريند اگر خواهي وسعت و حکمت خالق عالميان و کوتاهي علم آدميان را بداني نظر کن بسوي آنچه در درياها از انواع ماهيان و حيوانات آبي و صدفها و اصناف مخلوقات آفريده که عدد آنها را کسي احصاء (شمارش) نمي تواند کرد و نمي توان دانست منافع آنها را مگر نادري از مردم که به مرور ازمنه و حدوث اسباب بر آن اطلاع بهم رسانده، مانند قرمز که رنگ کردن آن را مردم از آن يافتند که سگي کنار دريا مي گرديد و از اين کرم خورد دهانش رنگين شد به خوناب و چون مردم دهان آن سگ را مشاهده نمودند آن رنگ را پسنديدند و به اين رنـگ مي بردند و اشباه آن بسيار است که مـردم گاه گاه بر آن واقف مي گـردند و به مصالح آن پي مي برند.

«برگرفته از کتاب توحيد مفضل»

امام حسن عسکري (ع):

دنيا بازاري است که گروهي در آن سود برند و گروهي ديگر زيان کنند.

تحف العقول، ص 483

فنــاوري اطلاعــات

تعاريف مهم مباحث رايانه

داده: اطـلاعـات خـامي کـه بـه کـامپيوتـر مي دهيم يـا دستـوراتي کـه از دنيـاي بيرون وارد کـامپيوتر مي شوند. (Data)

پردازش: محاسباتي که بر روي داده ها انجام مي پذيرد. (Process)

اطلاعات: داده هاي پردازش شده را اطلاعات مي گويند. (Information)

علم کاميپوتر:

1- سخت افزار: (Hard Ware)

قسمت هايي از کامپيوتر که قابل مشاهده کردن است. مانند قطعات

2- نرم افزار: (Soft Ware)

قسمت هايي از کامپيوتر که قابل مشاهده کردن نيست. مانند برنامه ها

3- ميان افزار: (Firm Ware)

مجموعه دستورالعمل هايي هستند که بين سخت افزار و نرم افزار قرار مي گيرند و کار آنها معرفي کردن بهتر سخت افزار و نرم افزار به يکديگر است.

نکته: شرکت IBM بزرگترين شرکت توليد کننده ي سخت افزار و نرم افزار در جهان است.

CPU: مغز کامپيوتر cpu است.

نکته: واحد cpu مگاهرتز (MHZ) است.

قسمت هاي تشکيل دهنده ي يک CPU:

1- قسمت يا واحد محاسبه و منطق Alu

2- قسمت يا واحد ثباتها Rigister

3- قسمت يا واحد کنترل Cu

حافظه: (Memory): محلي است که اطلاعات بصورت موقت و دايم ذخيره مي شوند.

کارکتر:

1- کارکترهاي رشته اي يا حرفي شامل A-Z يا a-z

2- کارکترهاي عددي شامل 0-9

3- کارکترهاي ويژه شامل <>+ = ()? و غيره ...

بيت: (Bit): به کوچکترين خانه ي حافظه که مي تواند يک 0 و 1 را در خود ذخيره کند يک Bit مي گويند. به هر هشت بيت يک بايت (Byte) گفته مي شود.

انواع حافظه:

1- حافظه هاي اصلي 2- حافظه هاي جانبي 3- حافظه هاي سريع يا پنهان.

حافظه اصلي: حافظه هايي هستند که اطلاعات بصورت موقت بر روي آنها ذخيره مي گردد و به دو دسته هستند:

1- حافظه RAM

2- حافظه ROM

حافظه RAM: يکي از حـافظه هـاي اصلي است کـه اطـلاعـات آن تا زمـاني کـه کامپيوتر روشن مي باشد در حـافظه قـرار دارد و هنگـامي کـه کامپيوتر بنا به دلايلي خاموش شود اطـلاعات نيز پاک مي شوند، چون اطـلاعات به صـورت مـوقت هستند. حـافظه RAM در ظرفيت هاي مختلفي ساخته مي شود. 32 MB کم کم از رده خارج مي شوند. 64 MB کم کم از رده خارج مي شوند. 128 MB 256 ،MB به صورت زياد توليد مي شوند. 512 MB

حافظه ROM:

1- DDIM RAM از رده خارج شده اند.

2- SD RAM

3- DDR RAM

نوع دوم و سوم در ظرفيت هاي 128 و 256 و 512 مگابايت ساخته مي شوند.

حافظه هاي ROM:

1- P ROM حافظه هايي هستند که فقط يک بار مي توان اطلاعات را روي آنها نوشت و يا پاک کرد.

2- EP ROM حافظه هايي هستند که براي چندين بار مي توان اطلاعات را روي آنها نوشت و يا پاک کرد.

3- EEP ROM حافظه هايي هستند که براي بارها مي توان اطلاعات را روي آنها نوشت و يا پاک کرد.

حافظه هاي جانبي: حافظه هايي هستند که اطلاعات براي هميشه (به صورت دائم) مي توانند بر روي آنها ذخيره گردند.

1- فلاپي ديسکها يا ديسکهاي نرم يا لرزان F.D يا Floppy Disk

2- هارد ديسکها يا ديسکهاي سخت H.D يا Hard Disk

3- ديسکهاي فشرده يا ديسکهاي نوري يا ديسکهاي ليزري CD يا Compact Disk

 CD ها:

1- Recordable

2- Rewrite: اطلاعات را مي توان تا چندين بار روي اين نوع سي دي نوشت و پاک کرد.

3- MD يا Mini Disk

حافظه هاي پنهان، سريع يا Cash:

1- داخلي يا Internal يا Builtin: اين نوع حافظه روي CPU قرار مي گيرد و با نام (L2) مشخص مي شود.

2- خارجي يا External: اين نوع حافظه روي مادربرد قرار مي گيرد و با نام (L1) مشخص مي شود.

- ايستاده يا Slot (در مادربردهاي قديمي)

- خوابيده يا Socket (در مادربردهاي جديد)

نکته: مشخصه ي CPU هاي Cash دار علامت (L2) است.

حداکثر ظرفيت حافظه ي 512 Cash کيلوبايت است که به اين نوع از CPU ها Full Cash و اگر از 512 کيلوبايت کمتر باشد Half Cash مي گويند.

تهيه و تنظيم:

عبدالرضا بروسان

 

 

معرفي کتاب

نام کتاب: عيد نوروز در نگاه شريعت

نويسنده: احمد محيطي اردکاني

ناشر: انتشارات پيام حجت

قيمت: 1400 تومان

يکي از ايام برجسته که به ويژه بر اثر حوادث در طول تاريخ در چنين روز اتفاق افتاده است نوروز است و از کهن ترين زمان ها تا به امروز، همه ملت ها، اقوام، ايل ها، در همه سرزمينها روزهايي از سال را به عناوين مختلف جشن مي گيرند در کتاب مذکور در خصوص عيد، آداب عيد، نوروز در روايات، مهمترين اعياد اسلامي همچون عيد فطر، قربان و غدير مطالب ارزشمندي بيان شده است.

استان شناسي

خليج گواتر و جنگلهاي حرا:

اين خليج معروف و ديدني در منتهي اليه شرقي ايران و در فاصله ي 120 کيلومتري جنوب شهرستان چابهار واقع گرديده و به عنوان يکي از مناطق نمونه ي گردشگري ملي، استاني به ثبت رسيده است. اطراف اين خليج را درختهاي حرا پوشانده است که زيستگاه انواع آبزيان و پرندگان مهاجر آبزي و کنار آبزي مي باشد. درختان حرا جزء درختان شورپسند بوده و در آبهاي شور دريا در محدوده ي جزر و مدّي رويش دارند. اين جنگلها به جنگلهاي جزر و مدي، مانگرو و جنگلهاي هميشه سبز ساحلي معروفند.هر چند جنگلهاي حرا يکدست و خالص هستند و از لحاظ پوشش گياهي فاقد تنوع مي باشند، اما در مقابل اين قبيل مناطق از تنوع حيات وحش بالايي برخوردار مي باشند که وجود انواع آبزيان و پرندگان مختلف آبزي و کنار آبزي بر جذابيت و منحصر به فرد بودن منطقه مي افزايد. اين مکان زيبا همراه با «حور باهو» بعنوان بيستمين تالاب بين المللي کشور در فهرست کنوانسيون رامسر به ثبت رسيده. جنگلهاي حرا اين منطقه در تمام فصول سال جهت بازديد مناسب بوده چرا که هر فصلي زيبايي خاص خودش را دارد.

 اما فصل زمستان که فصل مهاجرت پرندگان مهاجر زمستان گذران مي باشد، بسيار زيباتر از ساير فصول بوده، محور دسترسي بسيار خوب مي باشد. وجود مناظر بديع و زيبا در طول مسير منحصر به فرد منطقه از خستگي راه کاسته و رضايت گردشگران عزيز را در پي دارد.

امام صادق (ع):

فضيلت نماز اول وقت بر آخر وقت همچون فضيلت آخرت بر دنياست.

ثواب الاعمال، ص 58

معارف گياهي

نارنگي

نام هاي ديگر: يوسف افندي، Tangerine- Mandarin

مشخصات:

ميوه گياهي است از خانواده ي Rutaceae، درختي دارد کوچک و پرشاخه و پربار، برگهايش باريک و نيزه اي و ميوه ي آن کوچک تر از پرتقال، با پوستي نارنجي مايل به قرمز و طعم شيرين و در برخي موارد اندکي ترش. اين درخت بيشتر در شمال و جنوب ايران کاشته مي شود.

 ترکيبات شيميايي:

آب، هيدراتهاي کربن، کلسيم، فسفر، آهن، سديم، پتاسيم، تيامين، رايبوفلاوين، انرژي غذايي 46 کالري و ويتامينهاي C، A

 خواص درماني:

هم مليّن و هم قابض است. يعني هم براي يبوست و هم براي اسهال مفيد است. مقوي معده و رافع قي و تهـوع است. بـاعث افزايش قـواي بدني مي شـود و اگر بعـد از شـام خورده شود خواب را سنگين تر مي کند.

منبع: اسرار گياهان دارويي

نظرسنجي

نظر خود را در مورد موضوعات زير بيان نماييد؟

موضوعات انتخابي در نشريه: 

 عالي  c  خوب  c  متوسط  c  ضعيف  c

کيفيت مطالب:

 عالي  c  خوب  c  متوسط  c  ضعيف  c

طراحي و چاپ:

 عالي  c  خوب  c  متوسط  c  ضعيف  c

پيشنهادات و انتقادات شما:

....................................................................................................................................................................................

 

 

طراح جدول: سيد علي حسيني رضوي

به سه نفر از کسانيکه به رمز جدول اشاره نمايند جوايزي اهداء مي گردد.

....................................................................................................................................................................................

 

افقي

1- حيوان باوفا- فريب دهنده، مکار 2- ستايش، پرستش- باده 3- ستم کردن، به معني بلندي ها و ارتفاع نيز مي باشد- بقاي برعکس 4- آبادي کوچک خارج از شهر آب دهنده، آبکش 5- يکي از آثار شکسپير شاعر و نويسنده ي معروف انگليسي 6- اشاره به دور- زلزله برعکس 7- نهنگ، ماهي بزرگ- تکرار يک کلمه، صداي خنده 8- پدر رستم دستان پهلوان سيستاني- رخ، چهره و رخسار

عمودي

1- درختي کوتاه و خاردار، باميوه ي کوچک و داراي پوست نازک و سرخ رنگ و بافت سفيد آرد مانند- ضمير سوم شخص مفرد 2- نوعي کفش دست بافت محلي- فخر، عشوه، لطف 3- حرف نفي، مخفف اگر- تو و ميان چيزي، حفر نفي 4- سه برابر ده- پول فلزي 5- آهار، مايعي که براي دباغي کـردن پـوست حيـوانات بکار مي رود- سمتي کـه مسلمين هنگـام بجـاي آوردن نماز بدان سو روي مي کنند. 6- عنوان قديم پادشاهان روم 7- قوام درهم- آنچه مايه ي سرگرمي و بازي باشد، بازي کردن 8- ميوه اي خوشبو، خوش طعم با خواص فراوان- مزد، پاداش، جزا

 

 

 

برگزيدگان جدول شماره 11

1- محسن حيدري نسب 2- غلامرضا آرامش 3- مرتضي صابر خواجه داد

 

خواننده گرامي: منتظر انتقادات و پيشنهادات سازنده شما هستيم.

تعداد بازديد:5410 آخرين تغييرات:87/04/18
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر