چهارشنبه 14 خرداد 1399 - 11 شوال 1441 - 3 ژوئن 2020
صفحه اصلي/كودك و نوجوان

تصمیم‌های آموزش و پرورش و تاثیری که بر نگرش دانش‌آموزان می‌گذارد

تصميم‌هاي آموزش و پرورش و تاثيري که بر نگرش دانش‌آموزان مي‌گذارد

آموزش وپرورش تهران در حالي امروز را براي مقاطع ابتدايي تعطيل اعلام کرد که در اکثر مناطق شهر تهران نه نشانه اي از برف بود نه يخبندان اما مهمترين ضربه اين تصميم براي دانش آموزان چه خواهد بود؟
آيا محيط مدرسه محيطي دلپذير، شاد و پرنشاط است؟ اين پرسش مهر رئيس جمهور براي سال تحصيلي ۹۸-۹۹ است که ابتداي سال اعلام شد و به گفته مديرکل فرهنگي، هنري اردوها و فضاهاي پرورشي تا امروز بيش از ۲ ميليون و ۵۹۸ هزار و ۴۰ نفر دانش‌آموز و فرهنگي در اين مسابقه ثبت‌نام کرده اند و در واقع قرار است به اين پرسش پاسخ دهند. قاعدتاً روزي که قرار است از آثار برگزيده رونمايي شود در سرودها، آثار ادبي، نمايش‌ها و… شاهد خواهيم بود که دانش آموزان و حتي فرهنگيان دلايل زيادي را براي اينکه محيط مدرسه شاد و پر نشاط است ذکر مي‌کنند و يا شايد اندک پيشنهاداتي براي شادتر شدن مدارس داشته باشند! اما واقعيت اين است که نه تنها مدارس ما بلکه نظام تعليم و تربيت در کشور ما شاد و پرنشاط نيست چرا که شادي و نشاط از يک سيستم پويا بيرون مي‌آيد اما نظام تعليم و تربيتي که به جاي پرسشگري با رخ دادن اتفاق‌هايي مثل بارش يک برف ساده - اجازه بدهيد بگويم برفي که ديروز در پايتخت باريد ساده بود- دو روز مدارس را تعطيل مي‌کند و در مقابل تعطيلات گسترده در مقابل آلودگي هوا نيز دست بسته دوباره به تعطيلي مدارس تن مي‌دهد، نظامي پويا نيست.

روز گذشته مدارس به دنبال بارش برف در پايتخت تعطيل شد و تمام دبستان‌هاي پايتخت امروز نيز از ترس اينکه زميني لغزنده باشد تعطيل شد؛ در حاليکه گزارش‌هاي ميداني حاکي از آن است که به جز برخي از مناطق تهران که عمدتاً همان مناطق يک تا ۵ هستند (نه تمام سطح اين مناطق)، هيچ نشانه‌اي از برف يا لغزندگي در تهران نيست. برودت هوا نيز با توجه به وسايل گرمايشي که قاعدتاً بايد تمام مدارس به آن مجهز باشند، نمي‌توانست مشکل ساز باشد اما از همان روز گذشته فضاي مجازي و فشارهايي براي اعلام تعطيلي مدارس، آموزش و پرورش را به اين نتيجه رساند که بهتر است مدارس ابتدايي تهران را تعطيل کند. چراکه متأسفانه افکار عمومي اين روزها بيشتر به دنبال تعطيلي مدارس است و نه پرسشگري درباره چرايي تعطيلات و عواقب چنين تعطيلات گسترده اي که تنها در پايتخت از ابتداي سال تا کنون ۱۴ روز به دلايل متعدد تعطيل بود.
موضوع مهم در اعلام اين تعطيلي و بسياري از تعطيلات ديگر اين است که هر رفتار آموزش و پرورش از جمله تعطيلي مدارس پيام‌هاي روشني، چه بسا روشن‌تر از پيام‌هايي که در کتاب‌هاي درسي وجود دارد، به دانش آموزان مي‌دهد. اينکه برخي از والدين و بسياري از معلم‌ها از اين تعطيلات استقبال مي‌کنند، چه پيامي براي دانش آموزان خصوصاً آنها که کوچک‌تر هستند و بيشتر الگوگيري آنها از مسير سرمشق گيري است، شکل مي‌دهد؟ آيا آنها چنين استنباط خواهند کرد که مدرسه جايي براي نشاط و پويايي است يا محل مهمي براي تعليم و تربيت يا خانه دوم آنها که مکاني امن و ايمن است و يا اين نگرش را شکل مي‌دهد که مدرسه محلي است که بهتر است در مواقع ضروري و غيرضروري از آن فاصله گرفت؟
شايد بدترين پيام اين مدل تعطيلات براي دانش آموزان خصوصاً در سنين پايين‌تر اين باشد که آنها به صورت ناخودآگاه ياد مي‌گيرند که حتي در مقابل بارش يک برف ساده و يخبندان و سرمايي که پس از آن بيايد يا نيايد، بايد فرار کرد و حتي چنين چالش ساده اي در زندگي آنها راهش پاک کردن صورت مساله است. حال ما توقع داريم چنين کودکاني در بزرگسالي چه ميزان تاب آوري، حل مساله، رو به رو شدن با چالش‌هاي زندگي را فرا گرفته باشند؟ آموزش و پرورش با گذشتن ده‌ها ساعت سخنراني درباره مزاياي تاب آوري و به زور مطالب درسي ياد دادن چنين مفاهيمي به بچه‌ها، نمي‌تواند آنقدر مؤثر باشد که يک تصميم آنها اين درس را پيش تر به آنها داده است!
روي ديگر ماجراي تعطيلي امروز مدارس به جز آنکه به نظر مي‌رسد در اکثر مناطق پايتخت غيرضروري بوده است، معدود مناطقي در پايتخت است که امروز مسيرهايي لغزنده داشته است و تعليم و تربيت در کل پايتخت در واقع قربانيان اين محله‌ها شده است. آيا آموزش و پرورش اين مطالبه را به صورت رسمي و عمومي مطرح خواهد کرد که چرا شهرداري تهران نتوانسته در مقابل يک برف ساده در برخي محله‌ها موفق عمل کند، در حاليکه روز گذشته خبر پشت خبر مخابره مي‌شد که تمام مناطق شهر تهران براي يخ زدايي و شن پاشي و برف روبي آماده باش بوده اند؟
اين هم يکي ديگر از آموزه‌هاي تعطيلي امروز مدارس براي دانش آموزان است که چرا مسئولان نتوانسته اند مسير رفت و آمد آنها را امن کنند؛ و يا به بيرون نگاه مي‌کنند و با زميني خشک رو به رو مي شوند و اين پرسش به ذهنشان مي‌رسد که واقعاً چرا تعطيل شدند؟ البته گر آنها از نرفتن به مدرسه خوشحال نباشند. اگر دانش آموزان با تعطيلي مدارس با هر بهانه‌اي به جاي زانوي غم بغل گرفتن، خوشحال باشند، اگر معلمان آنها خوشحال باشند، اگر والدين آنها خوشحال باشند، واقعاًً بايد پرسيد چه نشاطي آقاي رئيس جمهور!
و سخن ديگر اينکه عدم پرسشگري آموزش و پرورش از نهادهاي مسئول در زمينه آلودگي هوا و همچنين ايجاد شرايط ايمن در سطح شهر براي رفت و آمد دانش آموزان، مهمترين درس را مي‌تواند در زمينه مهارت پرسشگري، تربيت نسلي پرسشگر و نه منفعل ايفا کند.
در نهايت بايد گفت گرچه وظيفه آموزش و پرورش اين است که براي سلامت جسمي دانش آموزان اهميت قائل شود و اين تصميم درستي است که در برخي مناطق و محله‌هايي که امروز دچار لغزندگي بودند که مناطق وسيعي نيستند، مدارس تعطيل مي‌شد اما سلامت رواني بچه‌ها، آموزش مهارت‌هاي زندگي و تربيت نسلي پويا و اثرگذار نيز از وظايف اين نهاد است. همين والديني که شايد امروز از تعطيلي فرزندشان خوشحال باشند، فردا اين مطالبه را از آموزش و پرورش خواهند داشت که چرا فرزندانشان با سوادي کمتر از آنچه انتظار مي‌رود، به مقطع بعدي مي‌روند!



 
تعداد بازديد:486 آخرين تغييرات:98/11/01
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر